بروزرسانی شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

6 کلید برای پرورش کودک شاد

6 کلید برای پرورش کودک شاد
زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه ۲۱۶۵ بازدید ۰ نظر

برای اینکه کودکی شاداب و پر انرژی داشته باشید، باید نحوه پرورش کودک شاد را یاد بگیرید. در این مقاله هر 6 نکته را حتما بخوانید و اجرا کنید.

ترانه کودکانه‌ «خوشحال و شاد و خندانم، قدر دنیا رو می‌دانم.» را به یاد می‌آ‌ورید؟ تاکنون حلقه کودکان شادی که این ترانه را با صدای بلند می‌خوانند، مشاهده کرده‌اید؟ از روش‌های پرورش کودک شاد چه می‌دانید؟ مطمئنا شما هم مانند دیگر والدین دوست دارید فرزندانی شاد و با نشاط تربیت کنید. احتمالا تمام مهارت‌های تربیتی خود را نیز به کار می‌گیرید تا فرزندتان به دیگران محبت کرده و مورد محبت دیگران نیز قرار بگیرد.

آینده حرفه‌ای خوبی داشته باشد و در زندگی شخصی موفقیت‌های فراوانی کسب کند. اما به نظر شما تأمین نیازهای اولیه کودک و مهیا کردن لحظات مفرح برای او، تنها عوامل موثر برای تربیت فرزند شاد است؟ در این مطلب سعی داریم راهکارهای اساسی و مناسبی را برای پرورش فرزند شاد ارائه دهیم. در پایان نیز به علائم افسردگی در کودکان اشاره کرده و راهکارها مفیدی برای درمان این اختلال روانی شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.


ویژگی‌های رفتاری کودکان شاد چیست؟

اکثر والدین برنامه تربیتی کودک خود را، بر آینده‌ شغلی و موفقیت‌های اجتماعی او متمرکز می‌کنند. این خانواده‌ها تمام وقت و هزینه خود را صرف برنامه‌ریزی تحصیلی و کلاس‌های آموزشی می‌کنند. اما متاسفانه توجهی به احساسات و روابط اجتماعی فرزند خود ندارند. برای مثال در فصل تابستان، اکثر اوقات فراغت کودکان صرف کلاس‌های آموزشی و متفرقه می‌شود. به این ترتیب زمانی برای انجام بازی‌های خلاقانه و آزاد باقی نمی‌ماند. توجه داشته باشید که انجام‌دادن یک برنامه‌ تکراری و روتین موجب بروز افسردگی در کودکان می‌شود. با توجه به این‌ که زندگی شاد حق همه کودکان است، در ادامه هفت ویژگی رفتاری کودکان شاد را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با توجه به این نکات، شرایط رفتاری کودک خود را به خوبی درک کرده و محیط شادتری برای آنان مهیا کنید.این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:


۱.کودکان شاد پس از خوردن غذا پر انرژی هستند.

تاکنون به‌ حدی از گرسنگی رسیده‌اید که کنترل رفتار خود را از دست بدهید؟ کودکان نیز مانند شما در چنین وضعیتی به سر می‌برند. آن‌ها نیز در صورتی‌ که غذای خود را از دست بدهند یا مجبور باشند برای مدت طولانی گرسنه بمانند، کنترل رفتارشان را از دست می‌دهند. اما کودکانی که در بازه‌های زمانی منظم غذا خورده و منبع انرژی مناسبی دریافت می‌کنند، رفتار آرام‌تر و شادتری نیز دارند. بنابراین شما می‌توانید به‌ راحتی رفتار کودک خود را در زمان گرسنگی و سیری مشاهده کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. اگر کودک شما پس‌ از صرف‌ غذا رفتاری پرخاشگرانه و غیر قابل کنترل داشت، احتمالا یک اختلال رفتاری مانع درست غذا خوردن او می‌شود.


۲.کودکان شاد پس از یک استراحت کافی، خوشحال هستند.

کیفیت خواب کودک نقش مهمی در شادی و سرحالی او دارد. هنگامی‌ که کودک از فعالیت‌های روزانه خسته می‌شود، رفتار نامناسبی از خود نشان داده و بدعنق می‌شود. اما کودکان شاد بعد از یک دوره استراحت مناسب، ادامه روز خود را با لبخند شروع کرده و ساعات خود را با شادی و خوشحالی سپری می‌کنند.


استراحت کافی کودک


۳.بدون حدومرز بازی می‌کنند.

بازی به ‌عنوان غذای روح کودکان شناخته می‌شود. کودکان شاد بدون داشتن برنامه‌ریزی قبلی، یک بازی مهیج را شروع می‌کنند. حتی ممکن است نوع جدیدی از بازی را اختراع کرده و ساعت‌ها با آن سرگرم باشند.


۴.احساساتشان را به‌ درستی بروز می‌دهند.

ما بزرگ‌ترها وقتی‌ حالمان خوب نیست، به راحتی با دیگران صحبت کرده و احساسات منفی خود را تخلیه می‌کنیم. اما متاسفانه کودکان قادر به انجام این کار نیستند. با این ‌حال کودکان شاد، آزادانه در هنگام عصبانیت جیغ می‌کشند. در ناراحتی نیز با صدای بلند گریه می‌کنند و در هر حالت با روشی مختص به خود، احساساتشان را بروز می‌دهند. اگر کودکی در هنگام بروز احساسات خود به مشکل برمی‌خورد، یا احساساتش را مخفی می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت دچار یک اختلال روانی شده‌است و به مشاوره پزشک احتیاج دارد.


۵.کودکان شاد انتخاب‌گر هستند.

کودکان شاد در اموری که به آن‌ها مرتبط است، دخالت کرده و کنترل اوضاع را به دست می‌گیرند. همچنین پس ‌از هر بار تصمیم‌گیری به نشانه رضایت، لبخندی روی چهره آن‌ها نقش می‌بندد.


راهکارهای پرورش کودک شاد

افسردگی به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در قرن حاضر شناخته می‌شود. این بیماری بر اثر مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پدید آمده و تاثیرات مخربی بر سلامت روان خانواده می‌گذارد. به ‌همین دلیل شاد بودن به یکی از معضلات عصر حاضر تبدیل شده‌است. توجه داشته باشید که شاد بودن فرزندتان در دوران کودکی، نقش مهمی برای سلامت روان او در دوران نوجوانی و بلوغ ایفا می‌کند. در نتیجه امروزه پرورش کودک شاد از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه شش راهکار اساسی برای پرورش کودک شاد ارائه می‌دهیم.


۱.خانوادگی غذا بخورید.

تاکنون پیش ‌آمده است که کودکتان از شما بخواهد، غذای خود را به تنهایی و در مقابل تلویزیون میل کند؟ یا پیشنهاد بدهد که به بازی با دوستانش ادامه داده و بعد از خانواده غذا بخورد؟ شما به این گونه درخواست‌های او، چگونه پاسخ می‌دهید؟ در واقع هنگامی‌ که کودک در کنار دیگر اعضای خانواده غذا می‌خورد، تمایل شدیدی برای صحبت کردن پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود خانواده حتما به صورت دسته جمعی غذا بخورد.

بنابراین شما می‌توانید با پهن کردن یک سفره خانوادگی، ضمن آموزش دادن رفتار اجتماعی و آداب سفره به فرزندتان، به صحبت‌های او نیز گوش بدهید. به‌ تدریج کودک نیز ترغیب می‌شود تا مسائل خود را با شما در میان بگذارد. در نتیجه شما به‌ عنوان والدین فرصت پیدا می‌کنید تا مشکلات کودکتان را درک کرده و به راحتی آن‌ها را برطرف کنید.

 

۲.برای بازی‌کردن مشوق کودک خود باشید.

بازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی کودکان به‌شمار می‌رود. آن‌ها می‌توانند با بازی کردن، انواع روابط عاطفی، اجتماعی و... را تجربه کرده و شخصیت خود را بهتر بشناسد. به‌ همین دلیل می‌توان گفت بازی یکی از مهم‌ترین عوامل برای پرورش کودک شاد است. توجه داشته باشید که کودک به بازی در مکان‌ها و محیط‌های مختلف نیز نیاز دارد. او با بازی‌کردن در دل طبیعت، پدیده‌های جهان را بهتر شناخته و نحوه سازگار شدن با محیط را می‌آموزد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود کودکان را برای بازی به بیرون از خانه ببرید و آینده‌ی شادتری را برای ‌آن‌ها رقم بزنید.

همچنین بسیاری از والدین به ‌اشتباه تصور می‌کنند، کودکان در هنگام انجام بازی‌های کامپیوتری خوشحال هستند. اما آگاه باشید که انجام بازی‌های کامپیوتری برای ساعات طولانی موجب شادی فرزند شما نمی‌شود. همواره لازم است که بزرگ‌ترها ساعات انجام بازی‌های کامپیوتری را محدود کنند، زیرا عادت‌کردن به این نوع بازی‌ها موجب کاهش تمایل کودکان به انجام فعالیت‌های بدنی می‌شود. در نتیجه این امر نیز تعامل کودک با جامعه کاهش‌ یافته و رشد ذهنی او مختل می‌شود. همچنین بازی‌های کامپیوتری موجب بروز اختلالات خواب در کودکان شده و خلق‌وخوی آن‌ها را دگرگون می‌کند.


بازی کردن


۳.مثبت اندیشی را به کودکان خود آموزش دهید.

هرچقدر کودک شما دید منطقی‌تری از جهان بیرونی داشته باشد، کمتر دچار استرس می‌شود. مثبت اندیشی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب بهترشدن دید کودک نسبت ‌به دنیای اطرافش می‌شود. اما چه روش‌هایی برای افزایش مثبت‌اندیشی در کودکان مناسب است؟ جواب بسیار ساده خواهد بود. اگر کودک صفت مثبت اندیشی را در والدین خود تشخیص دهد، به‌ صورت ناخودآگاه آن را یاد گرفته و در آینده مثبت اندیشی را در همه امور به کار می‌گیرد. به ‌همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند والدین بیشتر از اتفاقات خوبی که در طول روز برای آن‌ها اتفاق افتاده است، صحبت کرده و از کلمات مثبت بیشتری استفاده کنند.


۴.شکرگزاری را به کودکان خود آموزش دهید.

هرچقدر کودک شما رفتار اجتماعی مناسب‌تری داشته باشد، دیگران نیز نسبت به او رفتار محبت‌آمیزتری خواهند داشت. در نتیجه کودک نیز احساس شادی و سرزندگی بیشتری خواهد داشت. آموزش شکرگزاری به کودکان یکی از موثرترین روش‌های پرورش کودک شاد شناخته می‌شود. بنابراین به فرزند خود یاد بدهید که در مقابل کارهایی که دیگران برای او انجام می‌دهند، از آن ها به روش‌های گفتاری یا رفتاری تشکر کند.


۵.سعی کنید الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.

آیا تاکنون عبارت «کودکان می‌بینند، کودکان انجام می‌دهند» را شنیده‌اید؟ این عبارت به قدرت تقلید‌کردن کودکان از دیگران و مخصوصا والدین‌شان اشاره دارد. بنابراین اگر پدر یا مادر افسرده و مضطربی هستید، چگونه انتظار دارید یک کودک شاد پرورش دهید! شما به ‌عنوان والدین کودک، الگوی رفتاری او هستید. والدین هرگز نباید به مشکلات شغلی، اقتصادی و فرهنگی اجازه دهند که آنها را به زانو درآورده و فرصت شاد بودن را از فرزندشان بگیرد. به عبارت دیگر شرط اصلی پرورش کودک شاد، شاد بودن خود والدین است.


۶.فرزندان خود را ببخشید.

آیا فکر می‌کنید کودک شما کامل و بی‌نقص است؟ شما به ‌عنوان والدین انتظار دارید، از فرزندتان هیچ اشتباهی سر نزند؟ بهتر است این قضیه را قبول کنید. فرزندان شما بی‌نقص نیستند. پس اجازه اشتباه کردن را نیز به آن‌ها بدهید. برای پرورش کودک شاد، پدر و مادر باید حد مناسبی از آزادی عمل را به کودکان خود بدهند. نوجوانان ترجیح می‌دهند با برهم زدن قوانین موجود، جهان اطراف خود را بهتر شناخته و قوانین جدیدی برای خود وضع کنند. به ‌همین دلیل با رفتاری دوستانه اشتباهات او را ببخشید و فرصت آزمون وخطا کردن را به او بدهید. در غیر این صورت آن‌ها را به فردی گوشه‌گیر تبدیل می‌کنید. البته این حق والدین است که در بعضی مواقع، فرزند خود را بازخواست کرده و برای برخی رفتارهای اشتباه از او توضیحات مناسبی بخواهند.


فرزندان خود را ببخشید


علائم افسردگی در کودکان چیست؟

بله، کودکان نیز به افسردگی مبتلا می‌شوند. البته افسردگی کودکان با ناراحتی متفاوت است. به صورت کلی اگر ناراحتی‌ در کودکان برای دوره طولانی ادامه پیدا کند، اختلال‌های رفتاری متعددی در آن‌ها پدید خواهد آمد. بسیاری از کارشناسان عوامل ایجاد افسردگی در کودکان را فقدان سلامت فیزیکی، رویدادهای نامطلوب، عوامل وراثتی، شرایط محیطی و اختلالات بیوشیمیایی معرفی می‌کنند. ایجاد افسردگی در کودکان موجب ناکارآمد شدن آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی او همچون فعالیت‌های مدرسه یا زندگی خانوادگی می‌شود. در بخش‌های قبل با راهکارهای پرورش کودک شاد آشنا شدیم. در این بخش عواملی برای تشخیص افسردگی در کودکان را شرح می‌دهیم. شما می‌توانید با توجه به این عوامل از شرایط روانی کودک خود مطلع شوید. نشانه‌های بیرونی افسردگی در کودکان به ‌شرح زیر هستند:

  • رفتار خشونت‌آمیز و کج‌خلقی؛
  • انزواطلبی؛
  • ترس از رها شدن برای مدت طولانی؛
  • کاهش یا افزایش اشتها؛
  • کم‌خوابی یا خواب زیاد؛
  • فریاد و گریه ناگهانی؛
  • اختلال در تمرکز؛
  • خستگی؛
  • دردهای بدنی که با درمان‌های متوالی بهتر نمی‌شوند؛
  • داشتن احساس گناه برای طولانی‌‌مدت؛
  • ضعف در تفکر؛
  • فکر کردن زیاد به مرگ؛
  • صحبت کردن از خودکشی؛
  • بخشیدن بی‌دلیل وسایل به دیگران؛

اگر یکی از نشانه‌های بالا در کودک شما وجود داشت و هر کدام از آن‌ها به مدت دو هفته متوالی ادامه پیدا کرد، حتما با پزشک معالج مشورت کنید.


روش‌های درمان افسردگی در کودکان

شما می‌توانید با مراجعه به پزشک معالج، گام‌ موثری برای درمان افسردگی فرزندانتان برداشته و سپس با استفاده از راهکارهای پرورش کودک شاد، روزهای بهتری را برای آنها به ارمغان بیاورید. شیوه‌های درمان افسردگی در کودکان نیز مانند افسردگی بزرگسالان است. معمولا پزشکان از مشاوره و دارو درمانی برای برطرف‌کردن این اختلال در کودکان استفاده می‌کنند. همچنین وجود بیماری‌های دیگر نیز منجر به بروز افسردگی در کودکان می‌شود. به این ترتیب می‌توان با درمان بیماری اولیه، افسردگی کودک را نیز درمان کنید. توجه داشته باشید که نقش خانواده در درمان افسردگی کودکان پررنگ‌تر از افسردگی بزرگسالان است. پس در طول درمان افسردگی، کودکتان را بیشتر حمایت کرده و علاقه خود را به او نشان دهید.


درمان افسردگی کودک


خرید اینترنتی لوازم تحریر و اسباب‌بازی

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آریالند، نسبت به خرید اسباب‌بازی اقدام کنید. این سامانه امکان خرید غیر حضوری انواع لوازم تحریر ارزان و باکیفیت را نیز برای شما فراهم کرده‌است.


جمع بندی:

در این متن سعی کردیم به ویژگی‌های کودک شاد اشاره کنیم. در ادامه نیز 6 مورد از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌های پرورش کودک شاد را ارائه کردیم. چنانچه ویژگی‌های کودک شاد را در فرزند خود پیدا نکردید، توصیه می‌شود بخش پایانی مقاله را نیز مطالعه کنید. در این قسمت ویژگی‌های کودک افسرده را نیز ارائه کردیم. در صورت مشاهده طولانی‌مدت هر کدام از این ویژگی‌ها، سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید. اگر شما هم از راهکارهای مناسب و موثر برای شاد کردن کودکانتان استفاده می‌کنید، تجربیات خود را برای دیگر دوستان آریالندی بنویسید و در پرورش نسل آینده سهیم باشید. از اینکه با ما همراه بودید، متشکریم.

دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.