بروزرسانی شده در ۰۱ خرداد ۱۴۰۳

تفاوت مداد h و b در چیست؟

تفاوت مداد h و b در چیست؟
زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه ۲۳۹۷۱ بازدید ۲ نظر

در این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد که مدادهای h و b چه تفاوت هایی با هم دارند. شما راحت می توانید مداد مناسب برای کارهای خود انتخاب کنید

بدون شک شما نیز قبول دارید که مداد یکی از ساده‌ترین لوازم تحریر موجود در بازار است. اما آیا با انواع این نوشت‌افزار ساده آشنایی دارید؟ تاکنون اطلاعات حک‌ شده روی بدنه مداد را مطالعه کرده‌اید؟ با علائم آن آشنایی دارید؟ تفاوت مداد h و b در چیست؟ اگر خوب فکر کنید دنیای مدادها علی‌رغم ساده بودن، بسیار وسیع است. برای خرید مناسب‌ترین مداد، لازم است انواع مداد را بشناسید و این قلم چوبی را بر اساس نیاز خود تهیه کنید. در ادامه انواع مداد و کاربردهای آن را معرفی کرده و تفاوت سختی‌ها آن را شرح می‌دهیم. برای خرید مداد کارآمد با ما همراه باشید.


مداد چیست؟

مداد ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین قلم موجود در بازار است. استفاده از این قلم قدیمی حدود 300 سال قدمت داشته و اولین شکل‌های آن کاملا با نمونه‌های امروزی متفاوت بوده‌است. در گذشته مغز مداد یا گرافیت به صورت خالص در اختیار نویسنده و طراح قرار می‌گرفته است. اما در سال 1662 یک نقاش آلمانی به نام «فردریش استدلر»٬ تصمیم می‌گیرد یک پوشش چوبی برای گرافیت‌ بسازد. از این اختراع در جلسات شورای نورنبرگ انگلستان رونمایی شد و مداد چوبی مورد استقبال همگان قرار گرفت.

تحول دیگر در ساختار مداد در طول انقلاب فرانسه صورت گرفت. در این دوران صادرات گرافیت از انگلستان به سمت فرانسه ممنوع اعلام شد و به این ترتیب دانشمندان فرانسوی به دنبال راه دیگری برای تامین گرافیت رفتند. به این ترتیب شیمیدانی به نام «کنته» در سال 1795 میلادی دریافت که می‌توان با اضافه کردن خاک رس به گرافیت و حرارت دادن آن، مغز مداد مرغوبی تولید کرد. به این ترتیب نیاز به واردات گرافیت نیز کاهش پیدا کرد. امروزه بر اساس درصد خاک رس موجود در مداد، میزان سختی و رنگدهی مداد نیز متغیر بوده و اشکال گوناگون مداد به بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل می‌توان برای تفاوت مداد h و b مواردی متعددی را در نظر گرفت که در بخش‌های بعدی آن‌ها را شرح می‌دهیم.


اجزای تشکیل‌دهنده مداد چیست؟

مداد از مواد اولیه بسیار ساده و ارزان تشکیل شده‌است و ساختار پیچیده‌ای ندارد. به صورت کلی بخش‌های مختلف مداد و ویژگی‌های آن به شرح زیر هستند:


بدنه چوبی

در اکثر موارد از انواع چوب درختان برای پوشاندن گرافیت استفاده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که نوع چوب در کیفیت مداد نقش مهمی ایفا می‌کند. در حال حاضر بهترین نوع چوب برای ساخت بدنه مداد، چوب «سرو بخور» است که علاوه بر استحکام بالا، عطر دل‌انگیزی نیز تولید می‌کند. همچنین چوب این درخت در برابر حمله حشرات و فرسودگی مقاوم بوده و کار با آن به سلامت مصرف‌کننده آسیب نمی‌زند.

اشکال بدنه چوبی نیز متنوع است. در حال حاضر استفاده از مدادهایی با بدنه دایره، مثلث و شش ضلعی از محبوبیت زیادی برخوردار است. توصیه ما به افراد مبتدی استفاده از مدادهای مثلثی است. برای استفاده روزانه نیز می‌توانید از بدنه مداد در اشکال چند ضلعی استفاده کنید. بهترین مداد چند ضلعی نیز شش ضلعی شناخته می‌شود.

در نظر داشته باشید که بسیاری از فعالان محیط ‌زیست نسبت به قطع درختان به منظور تولید مداد واکنش نشان داده‌اند. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان از انواع مواد بازیافتی٬ مانند روزنامه به جای چوب درختان برای ساخت بدنه مداد استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید با خرید مدادهای بازیافتی در حفظ محیط زیست سهیم باشید.


بدنه چوبی


گرافیت

گرافیت ماده‌ای معدنی است که از مولکول‌های کربن تشکیل شده‌است. اتم‌های کربن موجود در این ماده طبیعی، به راحتی بر روی یکدیگر حرکت می‌کنند. به همین دلیل بافت گرافیت بسیار نرم بوده و رنگ‌دهی فراوانی دارد. رنگ گرافیت خالص خاکستری تیره است و اثری که از آن بر روی سطح می‌ماند، بسیار درخشنده و فلزی خواهد بود. جالب است بدانید که اگر مغز مداد یا همان گرافیت را در دمای بالا و تحت فشار قرار دهید، یک الماس درخشان خواهید داشت. البته اگر بتوانید شرایط لازم را مهیا کنید! گرافیت علاوه بر مداد برای تولید رنگ‌ها، باتری، لنت ترمز و قطعات الکتریکی رسانا نیز استفاده می‌شود.


خاک رس

همانطور که بیان شد بافت گرافیت خالص بسیار نرم است. این خاصیت سبب کثیف شدن سراسر کاغذ می‌شود و کنترل میزان رنگدهی را به کار دشواری تبدیل می‌کند. یکی از روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل، اضافه کردن خاک رس است. برای تولید مداد با کیفیت، مقدار مشخصی خاک رس را به گرافیت خالص اضافه کرده و حرارت می‌دهند.

اگر چه اضافه‌کردن خاک رس بافت گرافیت را سخت‌تر می‌کند و رنگ‌دهی مداد را کاهش می‌دهد، اما امکان شکل دهی به نوک مداد را نیز فراهم می‌کند. در واقع عاملی که به شما اجازه می‌دهد سر مداد را تراشیده و کاملا تیز کنید، همان خاک رس است. توجه داشته باشید که تفاوت مداد h و b نیز در درصد خاک رسی است که به گرافیت این مدادها اضافه می‌شود.


موم

برای تولید مدادهای امروزی از موم نیز استفاده می‌شود. به این صورت که پس از پخت کامل مغزی، آن را به موم آغشته کرده و بلافاصله آن را با استفاده از چسب درون بدنه ثابت می‌کنند. اضافه کردن موم به کارایی بیشتر مداد و ماندگاری آن کمک شایانی می‌کند.


موم


انواع مداد و تفاو‌ت‌ آن‌ها

اکنون که با اجزای سازنده مداد آشنا شدید، می‌دانید که منظور از سختی مداد همان درصد خاک‌ رس موجود در گرافیت است. این درصد نقش مهمی در سختی، سیاهی و کاربرد مداد دارد. این پارامترها با علائم جهانی و مشخصی بر روی بدنه مداد حکاکی می‌شوند. در ادامه انواع مداد را بر اساس سختی مداد شرح خواهیم داد:


مداد H

حرف H حک‌شده بر روی بدنه مداد به کلمه «Hardness» یا سختی اشاره دارد و به این معناست که درصد خاک رس در مغز این مدادها بیش از نمونه‌های دیگر مداد است. سختی زیاد این مدادها سبب کاهش سیاهی مداد می‌شود. به همین دلیل اکثر مهندسان و طراحان فنی از این گروه مداد برای ترسیم نقشه‌های مهندسی استفاده می‌کنند.

درصد زیاد خاک رسی که در مدادهای H وجود دارد موجب می‌شود به راحتی تراشیده و تیز شوند. به همین دلیل این مدادها قطر نوشتاری بسیار ظریفی را برای مهندسان فراهم می‌کنند که می‌توان خطوطی دقیق و میلی‌متری با آن ترسیم کرد. همچنین اثر گذاری این مدادها بر روی کاغذ بسیار کم بوده و در نتیجه مهندسان می‌توانند به راحتی خطوط را پاک و ویرایش کنند.

در پایان نیز توجه داشته باشید که مدادهای H متنوع هستند و میزان سختی گوناگونی را شامل می‌شوند. این درصد سختی با استفاده از اعداد طبیعی مشخص می‌شوند. به صورت کلی این اعداد به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر مداد H9 سختی بیشتر و مداد H1 نرم‌ترین مداد در گروه مدادهای H است.


مداد HB

حرف HB نشان از واژه ترکیبی «Hard Black» دارد و میزان سختی متوسطی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این نوع مداد از محبوب‌ترین مدادهای موجود در بازار محسوب می‌شود و برای همه فعالیت‌ها مانند نگارش، ترسیم نقشه و طراحی کاربرد دارد. برای تولید مغز این مدادها از میزان متناسبی خاک رس و گرافیت استفاده می‌شود و به همین دلیل سیاهی مناسب و به اندازه‌ای بر روی کاغذ ایجاد می‌شود.


مداد F

حرف F حک‌شده بر روی بدنه مداد به کلمه «Fine Point» اشاره دارد و به این معناست که نوک این قلم‌ها بهینه‌سازی شده‌است. در واقع تولیدکنندگان برای صرفه‌جویی در مصرف گرافیت و افزایش نرمی مدادهای HB از ماده‌ای به نام «پلی‌ کروم» استفاده می‌کنند و آن را به گرافیت اضافه می‌کنند. به این ترتیب نوک قلم نرم‌تر از مدادهای HB می‌شود. البته توجه داشته باشید که نرمی این مدادها هرگز به پای مدادهای گروه B نخواهد رسید.


مداد F


مداد B

اگر در هنگام خرید مداد محصولی با نماد B انتخاب کردید، بهتر است بدانید که این نماد از اول کلمه «Black» یا «سیاه» گرفته شده‌است. به این ترتیب شما نرم‌ترین مدادها را در دست گرفته‌اید. درصد خاک رس این مدادها بسیار کم‌تر از مدادهای خانواده H بوده و سیاهی بیشتری بر روی کاغذ تولید می‌کنند. اکثر نقاشان و طراحان حرفه‌ای از این مدادها برای هاشور‌زنی، سایه‌زدن و.... استفاده می‌کنند. قطر نوشتاری این مدادها بسیار متنوع بوده و ضخامت مغز آن‌ها تا چند میلی‌متر نیز می‌رسد.

نرمی مدادهای خانواده B این امکان طراحی تمام تکنیک‌های طراحی را می‌دهد و می‌توانید با استفاده از آن آثاری خارق‌العاده خلق کنید. درصد نرمی این مدادها نیز با استفاده از اعداد طبیعی مشخص می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که ترتیب این اعداد بر خلاف مدادهای خانواده H، به صورت نزولی است. به عبارت دیگر مداد B8 از مداد B1 نرم‌تر بوده و سیاهی بیشتری ایجاد می‌کند.

برای درک بهتر میزان سختی هر کدام از مدادها می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:


  • مدادفوق العاده سخت: H6-H9، نقشه‌برداری، نجاری و منبت‌کاری
  • مداد بسیار سخت: 3H-5H، نقشه‌های حساس فنی و مهندسی
  • مداد سخت: H-2H،طرح‌های ریاضی و فنی
  • مداد متوسط: HB، نوشتن و طراحی کردن
  • مداد نرم: B-3B، طراحی و خطاطی
  • مداد خیلی نرم: 4B-9B، پرتره و طراحی حرفه‌ای

 

 


خرید مداد طراحی ارتیست


butten07


تفاوت مداد h و b چیست؟

در معرفی انواع سختی مداد به صورت کامل مدادهای خانواده H و B را شرح دادیم. تفاوت مداد h و b به صورت خلاصه به شرح زیر است:


میزان سختی

مهم‌ترین تفاوت مداد h و b مربوط به درصد خاک رس موجود در مغز آن‌ها است. مدادهای گروه H بیشترین میزان سختی و مدادهای گروه B کم‌ترین درصد سختی را دارند.


میزان سیاهی

میزان سیاهی یکی دیگر از تفاوت مداد h و b به شمار می‌رود. مدادهای خانواده B سیاه‌ترین و مدادهای خانواده H کم‌رنگ‌ترین مدادهای سیاه موجود در

بازار هستند.


کاربرد

بارزترین تفاوت مداد h و b در کاربردهای متفاوت این دو مداد نهفته است. به صورت کلی مهندسان و طراحان فنی از مدادهای گروه H برای ترسیم نقشه‌های دقیق و حساس مهندسی استفاده می‌کنند. مدادهای گروه B نیز محبوب‌ترین ابزار نقاشی برای طراحان و نقاشان حرفه‌ای هستند.


ترتیب میزان سختی

همانطور که بیان کردیم درصد سختی مداد با استفاده از ترتیب اعداد طبیعی مشخص می‌شوند. این اعداد در مدادهای گروه H به صورت صعودی و در گروه مدادهای B به صورت نزولی پیش می‌روند. به این ترتیب عبارت H9 به سخت‌ترین و B9 به نرم‌ترین مداد موجود در بازار اشاره دارد.


ترتیب میزان سختی


قطر نوشتاری

جالب‌ترین تفاوت مداد h و b مربوط به قطر نوشتاری آن‌ها است. به صورت کلی اکثر مدادهای موجود در بازار اعم از مدادهای خانواده H قطر نوشتاری 2 میلی‌متر را عرضه می‌کنند، اما مدادهای بسیار نرم گروه B قطر نوشتاری 3 الی 4 میلی‌متر را نیز در اختیار طراحان قرار می‌دهند.


خرید اینترنتی لوازم تحریر

برای خرید غیر حضوری انواع لوازم تحریر می‌توانید به فروشگاه اینترنتی آریالند مراجعه کنید. آریالند علاوه بر ارائه انواع لوازم تحریر و نوشت‌افزار آریا امکان خرید انواع اسباب‌بازی دخترانه و پسرانه را نیز برای شما فراهم کرده‌است. شما می‌توانید در این سامانه لیست بهترین و با کیفیت‌ترین مدادهای ساده و حرفه‌ای را مشاهده کرده و سپس نسبت به ثبت خرید خود اقدام کنید.


جمع‌بندی

مداد علاوه بر آنکه به عنوان ساده‌ترین نوشت‌افزار موجود در بازار شناخته می‌شود٬ دنیای بسیار وسیعی نیز دارد. در این مقاله سعی کردیم شما را با ساختار مداد و انواع مدادهای مشکی آشنا کنیم. همچنین سعی کردیم تفاوت مداد h و b را به صورت کامل شرح دهیم تا در هنگام خرید مداد بتوانید به راحتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. بی‌صبرانه منتظر شنیدن نکات ارزنده شما در مورد وبلاگ آریالند هستیم. همچنین شما می‌توانید در قسمت نظرات، تجربیات خود از کار با انواع مداد B و H را برای ما ارسال کنید. مطمئنا دوستان آریالندی با مطالعه نظرات شما می‌توانند انتخاب بهتری برای خرید لوازم تحریر داشته باشند. از اینکه با ما همراه بودید، متشکریم.

 

همچنین بخوانید!

با انواع لوازم طراحی مناسب با سبک خودتان آشنا شوید!

با انواع خودکار طراحی و کاربردهای آن آشنا شوید


دیدگاه شما
|
بهرام رشیدی
بهرام رشیدی
۰۸ مرداد ۱۴۰۲

از اطلاعاتی که در دسترس قرار دادید ، بسیار متشکرم . خیلی عالی و کاربردی بود . اگه کمی تصویر هم به مقالاتتون اضافه کنید خیلی گیرا و جذابتر خواهد شد. متشکرم

دیدگاه شما
امیر براوند
امیر براوند
۱۴ فروردین ۱۴۰۲

بسیار جامع و مفید شرح داده شده است. سپاسگزارم

دیدگاه شما