بروزرسانی شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

لالایی برای کودک و نوزاد

لالایی برای کودک و نوزاد
زمان مطالعه : ۷ دقیقه ۹۸۶ بازدید ۰ نظر

لالایی خواندن برای کودکان یکی از عوال تاثیرگذار درخواب کودک است،در این مقاله درباره فواید لالایی خواندن برای کودک بخوانید.

همه ما در کودکی علاقه‌‌مند به شنیدن لالایی و قصه‌های جذاب والدین خود بوده‌ایم. نکته اصلی در رابطه با لالایی والدین این است که این صوت دلنشین برای کودکان، نه‌ تنها سرگرم‌ کننده، بلکه تاثیر بی‌شماری بر رفتار و آینده کودکان دارد. لالایی اغلب آهنگ یا شعری آرامش ‌دهنده حاوی مضامین شاد و خیال انگیز است که پیش ‌از خواب برای فرزندان خوانده می‌شود. هدف لالایی خواندن، ابتدا ایجاد آرامش برای کودکان و سپس کمک به خواب راحت‌تر و سریع‌تر برای آن‌ها است. کودک شنیدن لالایی و قصه را دوست دارد و به سرعت با آن ارتباط برقرار کرده و به آرامش می‌رسند. همچنین لالایی، رابطه عاطفی میان والدین و کودک را استحکام بخشیده و بر یادگیری لغات، مهارت خوب شنیدن، اعتمادبه ‌نفس و مهارت‌های شنیداری کودکان تاثیر می‌گذارد. موسیقی و کلمات ملایم، آرام و منظم مانند لالایی، با تحریک امواج در مغز، ذهن را آرام کرده و موجب آرامش و به خواب رفتن سریع‌تر کودکان می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در دوران بارداری برای فرزندانشان لالایی می‌خوانند کودکان آرام‌تری دارند که در دوران نوزادی کمتر گریه و بی‌تابی می‌کنند. جنین می‌تواند صدای مادر را بشنود و با آن آرام شود. به‌ همین دلیل نوزادان به صداهایی که قبل ‌از تولد خود و پس از آن تا یک ‌سالگی می‌شنوند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. قصه‌ گویی نیز مانند لالایی فواید فوق‌العاده‌ای بر تقویت حافظه و یادگیری کودک دارد. تأثیر قصه‌ گویی بر زندگی و هوش کودک یک امر ثابت شده ‌است. به‌ طوری ‌که امروزه برای برخورد با کودک لجباز و پرخاشگر، "قصه درمانی" پیشنهاد می‌شود.


لالایی برای کودکان


فواید قصه گویی برای کودکان

اهمیت قصه گویی برای کودکان به سرگرمی محدود نشده و تاثیرات زیادی بر کودکان می‌گذارد. شنیدن قصه ویژگی‌های مثبت کودکان مانند صداقت، حقیقت، قدردانی و بسیاری از ویژگی‌های مهم و مشابه را با استفاده از داستان‌پردازی تقویت می‌کند. با استفاده از قصه‌ها می‌توان کودکان را با ریشه و فرهنگ سرزمین خود و سایر فرهنگ‌ها آشنا کرد. به‌ طوری ‌که کودک به واسطه آشنایی با فرهنگ خانوادگی و آداب اجتماعی، راحت‌تر می‌تواند با دیگران و اطرافیان خود ارتباط برقرار کند.

بیشتر کودکان توانایی توجه طولانی مدت به تصاویر یا مطالب را ندارند و ترجیح می‌دهند که بیشتر گوینده قصه باشند. قصه‌ گویی باعث می‌شود که آن‌ها به ‌مرور زمان نسبت‌ به فهم مطالب صبورتر شده، دقت بالاتری پیدا کنند و نسبت ‌به درک مطالب حساس‌تر شوند. همچنین تعریف کردن داستان‌های هیجان ‌انگیز، باعث تقویت حس کنجکاوی کودک برای آگاه شدن از عاقبت داستان خواهد شد. این ویژگی به یادگیری و پیشرفت کودکان کمک می‌کند.

 

بیشتر بدانید: 3 روش برای خواباندن نوزاد

 

استفاده از عناصر تخیلی در داستان‌ها، باعث تقویت قوه تفکر و تخیل و تصویر سازی ذهنی کودک خواهد شد. قصه گویی باعث می‌شود زمانی‌ که کودک در حال گوش دادن به داستان است، در ذهن خود شخصیت‌های قصه و مکان‌های داستان را تجسم کند. همچنین استفاده از واژگان جدید در قصه‌ها، دایره لغات کودکان را گسترش داده و مهارت سخنوری کودکان را بهبود می‌بخشد. در حالت کلی می‌توان گفت قصه گویی روشی منحصر به‌ فرد برای بهبود و تسریع فرآیند یادگیری، در سطح شخصی و علمی است.


فواید قصه گویی برای کودکان


اهمیت لالایی خواندن مادر برای فرزند

نوزاد از بودن کنار مادر، شنیدن صدا و ضربان قلب او احساس آرامش می‌کند. یکی از دلایلی که موجب شده محققان به تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید کنند این است که رابطه احساسی عمیق‌تری بین آن‌ها شکل بگیرد. این امر باعث افزایش احساس اعتماد به‌ نفس و امنیت در فرزند می‌شود. بیشتر کودکان به‌ طور ذاتی موسیقی و ریتم را دوست داشته و به ‌محض اینکه این توانایی را پیدا کنند، بدن خود را همراه با ضربات موسیقی حرکت داده و خود را با ریتم همراه می‌کنند. بهتر است در این موقعیت کودکان را تشویق کنید زیرا آن‌ها از این کار لذت می‌برند. توجه داشته باشید که تشویق کودک در زمان انجام کارهای مورد علاقه‌اش، قدرت یادگیری را در او افزایش می‌دهد.

خواندن لالایی، نقش مهمی در رشد نوزاد دارد و باعث رشد روانی، جسمانی، عقلانی و کاهش ضعف سلامت در دوران بزرگسالی می‌شود. این موارد ارتباط تنگاتنگی با سلامت و تکامل بهینه جنین، نوزاد، کودک و نوجوان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که با موسیقی لالایی بزرگ می‌شوند، شش ماه زودتر از سایر کودکان حرف زده و رشد عقلی و حافظه‌ بهتری نیز دارند.

لالایی باعث افزایش درک فضایی برای حل پازل‌های پیچیده و عملکردهای پیچیده‌تر مغز مانند موسیقی، ریاضی و شطرنج می‌شود. لالایی حتی بر رشد نوزادان نارس نیز مؤثر است و می‌تواند در کاهش ضربان قلب و رشد نوزادان نقش مهمی داشته باشد. نوازش کودک و خواندن شعر آهنگین، نه ‌تنها بر سلامت روان او تاثیر گذار است، بلکه بر سلامت جسم و قدرت تکلم کودک نیز مؤثر است و سیستم خواب او را تنظیم می‌کند.

کودکان را از ابتدا در فضای آرام پرورش دهید تا در بزرگسالی و آینده فردی آرام، مسلط و با اعتماد به ‌نفس بالا باشد. کودکان آرام در آینده مهارت یادگیری فوق‌العاده، رشد موفق، مهارت خوب شنیدن و... را نیز بدست خواهند آورد.


اهمیت لالایی خواندن مادر برای فرزند


معرفی لالایی‌های ایرانی زیبا

در میان لالایی‌های کودکان، بعضی از آن‌ها وجود دارند که محبوبیت خاصی بین مادران و کودکان داشته و برای همگان آشنا هستند. لالایی‌های سنتی و قدیمی نیز بین افراد با گویش‌های خاص بسیار رایج است. تنوع بسیار بالا در این نواهای بومی و محلی، معرفی آهنگ لالایی معروف و قشنگ مناسب با کودکان را سخت کرده است. برخی از محبوب‌ترین این لالایی‌ها عبارت‌اند از لالایی گل ناز، لالایی گل پونه، لالایی محلی شیرازی، لالایی‌های گیلکی، لالایی‌های محلی بیرجندی و... که اغلب مضامین خانوادگی، معنوی و شادی بخش دارند.

نتیجه گیری

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، بهتر است تمامی والدین قصه گویی و خواندن لالایی برای کودکان را مهم تلقی کرده و کودکان خود را با دنیای شعر و قصه پیوند دهند. این امر نه تنها باعث آرامش کودکان می‌شود، بلکه تاثیرات بسیار زیادی نیز بر رشد و افزایش مهارت‌های آن‌ها دارد.

 

بیشتر بخوانید:

دوست یابی در مدرسه | دغدغه اصلی کودکان ابتدایی

علل خودزنی کودکان و راه های مقابله با آن را بیاموزید


دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.