عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش
بروزرسانی شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

خودمراقبتی | کلید رسیدن به زندگی بدون استرس

خودمراقبتی | کلید رسیدن به زندگی بدون استرس
زمان مطالعه : ۲۴ دقیقه ۱۷۲ بازدید ۰ نظر

سوم مرداد هر سال، روز مهمی در تقویم جهانیست. این روز به اهمیت مراقبت کردن از خود اختصاص دارد و تکنیک‌های مهم خودمراقبتی را به جهانیان آموزش می‌دهد. به این بهانه، مفهوم خودمراقبتی، انواع آن و شیوه‌ی تدوین یک برنامه‌ی روزانه برای خود مراقبتی را شرح می‌دهیم. همراه ما باشید.

خوابی کم و بی‌کیفیت دارید؟ رژیم غذایی مشخصی را دنبال نمی‌کنید؟ بدون شک به بیماری‌های جسمی مبتلا می‌شوید. برای دیدن دوستان خود وقت کافی ندارید؟ روابط خانوادگی خود را تقویت نمی‌کنید؟ دیر یا زود احساس انزوا کرده و زندگی اجتماعی خود را از دست می‌دهید. وقت کافی برای فعالیت‌های ذهنی ندارید؟ برای افزایش سطح آگاهی خود از مشکلات روانی خود کاری نمی‌کنید؟ مطمئنا بیماری‌های روانی بیشتر، استرس، افسردگی و اضطراب در انتظار شماست. در زندگی خود منبع مشخصی برای درک معنای واقعی زندگی و برقراری ارتباط با جهان ندارید؟ به تمرینات معنوی و مذهبی خود پایبند نیستید؟ احساس پوچی و ناامیدی در چند قدمی شما خواهد بود. 


به دنبال یک روش برای مقابله با تمام این مشکلات متعدد هستید؟ یادگیری «مهارت های خود مراقبتی» را امتحان کنید. چرا که با استفاده از تکنیک‌های خود مراقبتی می‌توانید از ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی، روانی، اختلالات اجتماعی و آفت‌های معنوی در امان بمانید. در واقع، «مهارت های خود مراقبتی» مجموعه‌ی کاملی از دانش‌ها و مهارت‌هاست که سلامت شما را در شرایط سخت و پیچیده‌ی مدرن ضمانت می‌کند. تیم تحریریه‌ی آریالند به بهانه‌ی روز جهانی خود مراقبتی، مطلبی تهیه کرده که در آن به زمینه‌های مختلف خود مراقبتی اشاره می‌شود. سپس روش‌های عملی، ساده و جذابی را معرفی می‌کنیم تا «مهارت های خود مراقبتی» را در خود و فرزندانتان تقویت کنید. شما می‌توانید تاثیرات ویژه‌ی «مهارت های خود مراقبتی» را تنها در چند روز مشاهده کرده و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. برای رسیدن به افق‌های روشن، همراه ما بمانید.


منظور از «مهارت های خود مراقبتی» چیست؟

احتمالا این روز‌ها واژه‌ی «خود مراقبتی» را به کرات در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید. در واقع، با گسترش و پیشرفت علم روانشناسی در سال‌های اخیر موضوع «مهارت های خود مراقبتی» به یکی مهم‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم در زمینه‌ی سلامت روان و جسم تبدیل شده‌است. چراکه گسترش شهرنشینی و سبک زندگی مدرن سبب شده استرس‌های روزمره و فشارهای اجتماعی نیز دوچندان شود. بنابراین در شرایط کنونی، «مهارت های خود مراقبتی» به عنوان یک ابزار موثر برای بهبود کیفیت زندگی و رسیدن به حالت متعادل جسمی و روانی مورد استفاده قرار بگیرد اما آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که معنای دقیق «مهارت های خود مراقبتی» چیست؟ برای تقویت این مهارت‌ها چه باید کرد؟ و داشتن یک روتین همیشگی چه نقشی در تقویت «مهارت های خود مراقبتی» دارد؟ 


خود مراقبتی چیست؟


مفهوم خود مراقبتی

به صورت کلی، منظور از «مهارت های خود مراقبتی» مجموعه‌ای از اقدامات و تلاش‌های فردی است که به بهبود سلامت جسمی و روانی شخص کمک می‌کند. به این ترتیب، می‌توان گفت «مهارت های خود مراقبتی» به مسئولیت‌های فردی شخص اشاره دارد که باید برای حفظ سلامت خود به آن‌ها متعهد باشد. در یک نگاه مشخص است که «مهارت های خود مراقبتی» شامل فعالیت‌هایی مانند ورزش، تغذیه‌ی سالم، خواب کافی و تکنیک‌های مدیریت استرس می‌شود. اگر شما هر روز اهمیت «مهارت های خود مراقبتی» را برای خود یادآوری کنید، درک خواهید که خود مراقبتی نه تنها یک اقدام غیر ضروری نیست، بلکه یک نیاز اساسی برای زندگی بهتر است.


اهمیت «مهارت های خود مراقبتی»

«مهارت های خود مراقبتی» به عنوان مجموعه‌ای از رفتارها و استراتژی‌ها شناخته می‌شوند که به فرد کمک می‌کنند تا نیازهای جسمی، عاطفی و روانی خود را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنند. این مهارت‌ها نه تنها به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت فردی کمک می‌کنند؛ بلکه نقشی اساسی در حفظ سلامت اجتماعی دارد. به عنوان مثال، افرادی که برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» تلاش می‌کنند، توانایی بیشتری برای مقابله با استرس‌ها و چالش‌های زندگی داشته و به خوبی به شرایط پیش آمده واکنش نشان می‌دهند.



آریالند آکادمی | آموزش مهارت‌های ضروری زندگی به شیوه‌ای مدرن


جنبه‌های مختلف «مهارت های خود مراقبتی»


  • مراقبت جسمی: کلیه‌ی فعالیت‌های بدنی و ملاحظاتی که به سلامت جسم کمک می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، فعالیت‌های ورزشی منظم، تغذیه‌ی سالم و متعادل و خواب کافی جزو این دسته از «مهارت های خود مراقبتی» محسوب می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که تغذیه‌‎ی مناسب و ورزش منظم می‌تواند به بهبود روحیه و کاهش میزان استرس کمک کند.


  • مراقبت عاطفی: یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌هایی که برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» باید انجام دهید، شناسایی و مدیریت احساسات خود معرفی می‌شود. یادگیری صحیح این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر کنترل و بیان کنید. به این ترتیب، استرس کمتری حس کرده و تسلط بیشتری بر احساسات خود خواهید داشت. از جمله تکنیک‌های موثر در گونه از «مهارت های خود مراقبتی» می‌توان به مدیتیشن، نوشتن دفترچه‌ی احساسات و گفتگو با دوستان و خانواده اشاره کرد.


انواع خودمراقبتی


  • مراقبت اجتماعی: حتی منزوی‌ترین افراد نیز به حضور در اجتماع نیاز دارند. چراکه برقراری ارتباط و حضور در اجتماع تاثیر مستقیمی بر بهبود سلامت روان دارد. ارتباط با دیگران، شرکت در فعالیت‌های گروهی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی قوی از مهم‌ترین «مهارت های خود مراقبتی» است که می‌توانید برای تقویت آن‌ها تلاش کنید. داشتن روابط اجتماعی متعادل به فرد حس تعلق و حمایت عاطفی می‌دهند و سبب می‌شود در مواقع دشوار، حمایت عاطفی مناسبی را دریافت کند. 


  • مراقبت معنوی: نوع بشر برای به دست آوردن آرامش، معنا و هدف در زندگی به منابع معنوی و مذهبی نیاز دارد. به همین دلیل، انجام مراقبت‌های معنوی می‌تواند نکته‌ی مهمی در تقویت «مهارت های خود مراقبتی» باشد که شامل فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، مطالعه‌ی متون مذهبی یا شرکت در مراسم و عبادت‌ها می‌شود.


«5 روش خود مراقبتی در زمینه‌های مختلف زندگی» را در ماروم بخوانید.


به این ترتیب، اگر احساس می‌کنید سال‌ها روی آرامش را ندیده‌اید، هر روز با استرس از خواب بیدار می‌شوید، برنامه‌ی منسجمی برای کاهش یا اضافه کردن وزن ندارید؛ توصیه می‌کنیم هرچه زودتر برای یادگیری و تقویت «مهارت های خود مراقبتی» اقدام کرده و آرامش، تعادل و شادابی را به زندگی خود برگردانید.


روز جهانی خود مراقبتی چه زمانی است؟

روز جهانی مراقبت از خود (World Self-Care Day) هر ساله در تاریخ 24 ژوئیه (3 مرداد) جشن گرفته می‌شود. این روز به ترویج اهمیت مراقبت از خود و ارتقای بهداشت فردی اختصاص دارد. هدف اصلی این روز نیز افزایش آگاهی دربارهٔ اهمیت یادگیری «مهارت های خود مراقبتی» و تشویق افراد به ساختن عادات سالم و مثبت در زندگی است. در این روز، فعالیت‌ها و رویدادهای زیادی برگزار می‌شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:


1. کارگاه‌ها و سمینارها: برگزاری جلسات آموزشی دربارهٔ تکنیک‌های خودمراقبتی، مدیریت استرس و بهبود سلامت روانی.

2. کمپین‌های اجتماعی: راه‌اندازی کمپین‌های آنلاین و آفلاین برای ترویج آگاهی دربارهٔ اهمیت یادگیری «مهارت های خود مراقبتی» و تشویق افراد به تغییر سبک زندگی.

3. فعالیت‌های ورزشی: برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی، مانند پیاده‌روی گروهی، دویدن یا یوگا به منظور تشویق مردم به فعالیت بدنی.

4. توزیع منابع اطلاعاتی: ارائه‌ی مطالب آموزشی، بروشورها و کتاب‌های الکترونیکی دربارهٔ «مهارت های خود مراقبتی»

5. ایجاد فرصت‌های ارتباط اجتماعی: تشویق به شکل‌گیری گروه‌های حمایتی و اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و «مهارت های خود مراقبتی» جدید.


به این ترتیب، می‌توان گفت سوم مرداد امسال می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای تغییر سبک زندگی شما باشد. روزی که سراسر جهان داشتن یک برنامه‌ی منسجم و پایدار برای یادگیری «مهارت های خود مراقبتی» را مهم می‌داند. 


ساعتی برای خود


چگونه یک برنامه‌ی روزانه برای خود مراقبتی بنویسیم؟

تاکنون چند دفعه شروع رژیم غذایی خود را به تعویق انداخته‌اید؟ تا چه حد به ساعت مطالعه‌ی خود پایبند بوده‌اید؟ آیا در روز کاری خود تایم‌های استراحت مشخصی را برای خود مشخص می‌کنید؟ اگر به دلیل مشغله‌های روزانه، فرصت کافی برای خودمراقبتی پیدا نمی‌کنید، یک قلم و خودکار بیاورید. فعالیت‌های روزانه‌ی خود را با بازه‌ی زمانی بنویسید. آیا هنوز روی کاغذ نیز زمانی تنها برای خود ندارید؟ در واقع، هر فرد پرمشغله‌ای ساعاتی مختص به خود را در اختیار دارد که به تقویت «مهارت های خود مراقبتی» بپردازد. کافیست برنامه‌ای از پیش‌تعیین شده و منسجم داشته باشد و به کیفیت زندگی خود اهمیت بدهد. در ادامه، نحوه‌ی نوشتن یک برنامه‌ی روزانه برای «مهارت های خود مراقبتی» را آموزش می‌دهیم. 



مرحله اول: شناسایی نیازها و اهداف


«از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟ / به کجا می‌روم، آخر ننمایی وطنم!» قبل از آنکه بخواهید برنامه‌ای برای «مهارت های خود مراقبتی» بنویسید، بر اساس این بیت از خیام نیشابوری عمل کنید. گذشته‌ی خود فکر کنید. چه کمبودهایی در زندگی قبل خود احساس می‌کنید؟ موارد منطقی و عادلانه را بنویسید و لیست نیازهای خود را مهیا کنید. سپس به راه‌حل برطرف کردن این نیازها فکر کنید. این موارد را نیز به صورت جداگانه بنویسید و لیست اهداف خود را آماده کنید. 

به شما اطمینان می‌دهیم، هر کدام از راه‌حل‌هایی که به ذهن شما می‌رسد در یکی از شاخه‌های «مهارت های خود مراقبتی» قرار می‌گیرد. به این ترتیب، این مرحله امکان شناسایی جنبه‌های مختلف زندگی شما را فراهم کرده و به شما اثبات می‌کند که به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارید. برای نوشتن این دو لیست به ویژگی‌های اساسی نیازها و اهداف توجه کنید.


1. فهرست نیازها: در این فهرست کلیه مواردی که احساس می‌کنید به توجه بیشتری نیاز دارند را بنویسید. این موارد می‌تواند شامل موارد روزمره و به ظاهر پیش پا افتاده‌ای مثل خواب کافی، انجام ورزش، توجه به تغذیه‌ی سالم، فعالیت‌های اجتماعی و زمان‌های استراحت باشد.


2. تعیین اهداف: پس از شناسایی نیازها، اهداف مشخصی را برای هر کدام تعیین کنید. این اهداف باید واقع‌بینانه و قابل اندازه‌گیری باشند. به عنوان مثال، به جای نوشتن "باید ورزش کنم"، بهتر است بنویسید "به مدت ۳۰ دقیقه در روز، سه بار در هفته ورزش کنم".


برنامه‌ریزی شخصی


مرحله دوم: تخصیص زمان

اکنون نوبت آن است که نظم، آرامش و تلاش برای زندگی بهتر را به روزهای خود اضافه کنید. برای این منظور کافیست، زمان مناسبی را برای «مهارت های خود مراقبتی» نظر بگیرید. برای این منظور نیز از تکنیک‌های کارآمد زیر استفاده کنید:


1. تقسیم زمان: با استفاده از یک تقویم، زمان‌های خاصی را برای هر فعالیت خودمراقبتی در نظر بگیرید. ممکن است برخی از فعالیت‌ها مانند ورزش یا خواب، لازم باشد در ساعات مشخصی از روز انجام شوند.


2. استفاده از تکنیک «پومودورو- pomodoro»: با تایمرهای آشپزخانه با طرح‌های جذاب و شاد خود که آشنا هستید. در این بین تایمرهای گوجه فرنگی (pomodoro) به نماد جدول‌بندی زمان تبدیل شده‌است. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا بازه‌های کار و استراحت خود را برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب، استرس شما به میزان چشمگیری کاهش یافته و در عوض، کارآمدی و راندمان شما افزایش می‌یابد. در این تکنیک شما باید به ازای هر 25 دقیقه کار، 5 دقیقه استراحت برای خود در نظر بگیرید. شما می‌توانید این تکنیک را برای «مهارت های خود مراقبتی» خود به کار ببرید تا راندمان بیشتری در برنامه‌ریزی خود داشته باشید.



مرحله سوم: انتخاب «مهارت های خود مراقبتی»

تصور کنید، برای تعذیه‌ی خود به سراغ رژیم مدیترانه‌ای رفته‌اید در حالی که از طعم روغن زیتون متنفرید. کاملا واضح است که نمی‌توانید به برنامه‌ی تغذیه‌ای خود پایبند بمانید و «مهارت های خود مراقبتی» را تقویت کنید. به همین ترتیب، فعالیت‌هایی که برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» انتخاب می‌کنید، باید متناسب با نیازها و سلیقه‌‌ی شما باشد. موارد زیر می‌تواند شامل فعالیت‌ها و مهارت‌های خودمراقبتی زیر باشد:


1. فعالیت‌های بدنی: ورزش منظم نه تنها به بهبود جسم کمک می‌کند؛ بلکه تأثیر زیادی بر سلامت روان دارد. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، یوگا و شنا از بهترین گزینه‌ها هستند.


2. تغذیه سالم: توجه به تغذیه یکی از اصلی‌ترین «مهارت های خود مراقبتی» است. پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل و سالم باید جزء ثابتی از برنامه‌ی روزانه شما باشد.


3. مدیتیشن و تنفس عمیق: فعالیت‌های آرامش‌بخشی که بر روی تنفس صحیح تاکید دارند، به کاهش استرس و افزایش تمرکز شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید هر روز چند دقیقه به انجام تمرینات مدیتیشن اختصاص دهید تا آرامش ذهنی و سلامتی روحی خود را تضمین کنید.


مزایای کتابخوانی


4. کتاب خواندن و یادگیری: بسیاری از افراد تصور می‌کنند، مطالعه‌ی کتاب فعالیتی سرگرم‌کننده و غیرضروری است. چرا؟ چون پس از تمام شدن کتاب، اطلاع چندانی در ذهن باقی نمی‌ماند. بد نیست بدانید، حدود 80 درصد از محتوای کتاب‌ها به سرعت از ذهن شما پاک می‌شوند. اما نگرش و زاویه‌ی دیدی که هر کتاب به ذهن شما تزریق می‌کند، سال‌ها با شما باقی خواهد ماند. بنابراین در برنامه‌ی تقویت «مهارت های خود مراقبتی» زمان مناسبی را به یادگیری یک مهارت جدید و مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف اختصاص دهید. این عنصر حیاتی به شما کمک می‌کند تا سطح آگاهی خود را افزایش داده و شخصیت فردی و اجتماعی خود گسترش دهید. تداوم کتاب‌خوانی می‌تواند ذهن شما را فعال نگه داشته و  مهارت‌های شناختی شما را نیز تقویت کند.


5. زمان‌گذاری برای استراحت و تفریح: تعادل بین کار و تفریح یکی از نکات کلیدی در خودمراقبتی است. شما می‌توانید هر هفته زمانی را به تفریحات دلخواه و استراحت‌های کافی اختصاص دهید.



مرحله چهارم: ارزیابی و تنظیم مجدد برنامه


نوشتن یک برنامه‌ی روزانه برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» تنها آغاز کار است. هر چند وقت یک بار، باید برنامه‌ی خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که همچنان متناسب با نیازها و اهداف شما هست یا خیر. برای این کار می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:


1. ارزیابی خود: هر روز از یک دفتر یادداشت استفاده کرده و تجربیات و احساسات خود را پس از انجام هر فعالیت ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تاثیرگذارترین فعالیت برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» را شناسایی کنید. فعالیت‌هایی که بیشترین تاثیر را بر شما داشته‌اند.


2. تنظیم مجدد اهداف: در بازه‌های مشخص زمانی، برنامه‌های گذشته‌ی خود را بررسی کرده و در مورد اهدافی که در سر داشته‌اید، فکر کنید. آیا مسیری که برای خود خلق کرد‌ه‌اید، شما را به این اهداف می‌رساند؟ آیا پیشرفتی در این مسیر داشته‌ و به هدف خود نزدیک‌تر شده‌اید؟ این موارد را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تنظیم کنید. همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است با گذشت زمان، نیازها یا خواسته‌های شما تغییر کند. بنابراین به انعطاف‌پذیر بودن برنامه‌ی خود برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» توجه کنید.


چگونه در مواجهه با مشکلات آرامش خود را حفظ کنیم؟


نظر و تجربیات شما از تقویت «مهارت های خود مراقبتی» چیست؟

یادگیری و تقویت «مهارت های خود مراقبتی» نه تنها کلید دستیابی به یک زندگی سالم است، بلکه به ما کمک می‌کند تا نیازها و اهداف خود را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی مناسب، به بهبود کیفیت زندگی‌مان بپردازیم. کافیست با اختصاص دادن زمانی مناسب به خود و اهداف‌تان زندگی بهتری برای خود خلق کنید. در این مطلب، مفهوم اصلی «مهارت های خود مراقبتی» را شرح داده، روز جهانی مراقبت از خود را معرفی کردیم و شیوه‌ی تدوین برنامه‌ریزی روزانه برای تقویت «مهارت های خود مراقبتی» را آموزش دادیم. شما می‌توانید با استفاده از مطالب ارائه شده برنامه‌ی روزانه‌ی خود را نوشته و به ورژن بهتری از خود تبدیل شوید. 


اگر از مطالب آریالند استفاده کرده و برنامه‌ی شخصی خود را نوشتید، از شنیدن تجربیات و آزموده‌های شما در این مسیر خوشحال خواهیم شد. دیگر دوستان آریالندی نیز با خواندن پیام‌های شما در قسمت نظرات می‌توانند با اهمیت «مهارت های خود مراقبتی» بیشتر آشنا شده و برای پایبند بودن به یک برنامه‌ی مداوم ترغیب شوند. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم! ارزیابی مداوم، می‌توانیم به یک روال پایدار و مؤثر در خود مراقبتی دست یابیم.

دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.