بروزرسانی شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

روزی برای تقدیر از صنعت بازی های ویدیویی و ارزیابی آن

روزی برای تقدیر از صنعت بازی های ویدیویی و ارزیابی آن
زمان مطالعه : ۲۱ دقیقه ۲۸۷ بازدید ۰ نظر

8 جولای یا 18 تیر به عنوان «روز جهانی بازی های ویدیویی» جشن گرفته می‌شود. در این روز جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوعی برگزار می‌شود که در آن «بازی های ویدیویی» جدید با تخفیفات ویژه در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با آریالند همراه باشید.

«والدین من با انجام هرگونه بازی ویدیویی مخالف هستند!»،«آن‌ها معتقدند تمام سرگرمی‌های کامپیوتری دنیا مضر و آسیب‌زننده هستند!» «راهی هست که والدین خود را راضی کنم؟!» اگر والدین شما نیز انجام هرگونه گیم‌پلی را برای شما ممنوع کرده و محدودیت‌های شدید در این مورد اعمال کرده‌اند، این مطلب را بخوانید. به بهانه‌ی «روز جهانی بازی های ویدیویی» در این مطلب، اطلاعات زیادی در این حوزه در اختیار شما قرار می‌دهیم. رویدادهایی که در «روز جهانی بازی های ویدیویی» اتفاق می‌افتد را معرفی کرده و 4 مورد از محبوب‌ترین گیم‌پلی‌هایی که در سال 2025 عرضه می‌شود را معرفی کردیم. در پایان نیز مزایای «بازی های ویدیویی» را شرح می‌دهیم. به این ترتیب می‌توانید راحت‌تر برای والدین خود توضیح دهید که «بازی های ویدیویی» مزایایی نیز دارد و موجب تقویت مهارت‌های شناختی شما می‌شود. همچنین اهمیت این سرگرمی به قدری هست که جهانیان یک روز را به آن اختصاص داده‌اند. برای این منظور کافیست، همراه آریالند بمانید و مطالب آن را با دقت بخوانید.


چرا «روز جهانی بازی های ویدیویی» داریم؟


«بازی های ویدیویی» به یک قسمت اساسی از زندگی جامعه مدرن تبدیل شده‌اند و علاقه‌‍مندان بسیاری  را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌اند. با افزایش محبوبیت این سرگرمی‌ها، منطقی است که اکنون یک روز اختصاصی برای جشن گرفتن این شکل از سرگرمی وجود داشته باشد. «روز جهانی بازی های ویدیویی»، هر سال در تاریخ 8 جولای یا 17 تیرماه برگزار می‌شود. جهانیان در این روز اهمیت وجود چنین سرگرمی‌هایی را در زندگی یادآوری کرده و به شرح تاثیراتی که «بازی های ویدیویی» بر روی افراد می‌گذارد، می‌پردازند. به صورت کلی، هدف در نظر گرفتن «روز جهانی بازی های ویدیویی» در تقویم در موارد زیر خلاصه می‌شود:


تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گیم‌های ویدیویی


یکی از دلایل اصلی برای جشن گرفتن «روز جهانی بازی های ویدیویی»، شناخت تأثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این سرگرمی است. در سال‌های اخیر، «بازی های ویدیویی» به عنوان یک وسیله‌ی قدرتمند برای روایت داستان، بیان هنری و تعامل اجتماعی، ظاهر شده‌اند. آنها قادرند افراد را گرد هم آورده، موانع را برداشته و احساس اجتماعی و منسجم بودن را در میان شرکت‌کنندگان پرورش دهند. از طریق دنیاهای مجازی و داستان‌های تعاملی، «بازی های ویدیویی» توانایی این را دارند که افراد را به شیوه‌هایی متفاوت از دیگر رسانه‌ها به خود جذب کنند.


نوآوری های دنیای بازی های ویدیویی


آشنایی با پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها در صنعت گیمینگ


علاوه بر این، «روز جهانی بازی های ویدیویی» فرصتی فراهم می‌کند تا پیشرفت‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های صنعت «بازی های ویدیویی» به علاقه‌مندان معرفی شود. دستگاه‌های بازی آرکید با گرافیک‌های پیکسلی از اولین نسخه‌های «بازی های ویدیویی» هستند و تا امروز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. به صورتی که در سال‌های اخیر، ویدیوگیم‌ها دارای تصاویر شگفت‌انگیز، موسیقی‌های جذاب و مکانیزم‌های پیچیده‌ای شده‌اند که ویژگی‌های دنیای سرگرمی‌‌های تعاملی را ارتقا داده‌اند. از واقعیت مجازی تا واقعیت افزوده، «بازی های ویدیویی» به رشد خود ادامه می‌دهند و پیشرفت فناوری را تسریع می‌کنند.


شما می‌توانید دقیق‌ترین و به روزترین اطلاعات را در مورد دنیای «بازی های ویدیویی» از سایت‌های معتبر زیر دنبال کنید:


  1.  IGN: یکی از معروفترین وب‌سایت‌های خارجی برای اخبار، بررسی‌ها و راهنمای بازی‌های ویدیویی.


  1.  GameSpot: منبعی معتبر برای اخبار، نقدها، رویدادها و معرفی «بازی های ویدیویی»


  1.  Polygon: سایتی که محتواهای متنوع و دقیقی در زمینه ویدیوگیم‌ها ارائه می‌کند.


  1. مافیا‌گیمر: از منابع ایرانی عالی است که به بررسی «بازی های ویدیویی» و اخبار مربوط به این صنعت می‌پردازد.



قدردانی از استعداد تیم‌های سازنده و موفق در این صنعت


یکی از دلایل برگزاری «روز جهانی بازی های ویدیویی»، قدردانی از خلاقیت و استعداد توسعه‌دهندگان، طراحان و سایر دست اندرکاران صنعت گیمینگ است. در واقع، پشت هر محصول موفقی، تیمی از افراد ماهر و خوش‌ذوق قرار دارند. این افراد در کنار هم به سختی کار می‌کنند تا رویای خود را واقعیت بخشیده و در معرض دید دیگران بگذارند. البته معمولا هنر و مهارتی که برای ساخت «بازی های ویدیویی» به کار رفته‌، نادیده گرفته می‌شود. اما «روز جهانی بازی های ویدیویی» فرصتی را فراهم می‌کند تا به تلاش‌ها، استعدادها و مهارت‌های این قهرمانان ناشناخته توجه شده و از آن‌ها قدردانی شود.


مزایا و معایب بازی های ویدیویی


معرفی مزایا و معایب «بازی های ویدیویی»


علاوه بر این، «روز جهانی بازی های ویدیویی» یک فرصت ایده‌آل برای ترویج جنبه‎‌های مثبت ویدیوگیم‌ها است. البته در کنار مزایای این سرگرمی، متخصصان به جنبه‌های منفی  «بازی های ویدیویی» نیز پرداخته و سعی دارند، دید منطقی و عادلانه‌ای از جهان ویدیوگیم‌ها به جهانیان بدهند. به این ترتیب، مخاطبان درک می‌کنند که اگرچه درست است که استفاده‌ی افراطی از «بازی های ویدیویی» می‌تواند تاثیرات منفی مانند اعتیاد و انزوا اجتماعی داشته باشند؛ اما باید در نظر داشت که ویدیوگیم‌ها مزایای زیادی نیز دارند. «بازی های ویدیویی» می‌توانند مهارت‌های شناختی را بهبود ببخشند، مهارت‌های حل مسئله را ارتقا دهند و روحیه‌ی کار تیمی افراد را تقویت کنند. با جشن گرفتن «روز جهانی بازی های ویدیویی» می‌توانیم عموم مردم را درباره‌ی تاثیر «بازی های ویدیویی» آگاه کرده و نگرش مثبت‌تری نسبت به این نوع سرگرمی مهیا کرد.


در «روز جهانی بازی های ویدیویی» چه اتفاقاتی می‌افتد؟


به مناسبت «روز جهانی بازی های ویدیویی» در سال 2024، تعداد زیادی رویداد در سراسر جهان برگزار می‌شود تا اهمیت «بازی های ویدیویی» در جامعه مدرن امروزی نمایان شود. به عبارت دیگر، این روز به عنوان یک پلتفرم ایده‌آل محسوب می‌شود تا از توانایی‌های تصویرگری، مهارت‌های دست‌اندرکاران و تأثیرات «بازی های ویدیویی» قدردانی شود. این روز نه تنها یک دورهمی بزرگ برای طرفداران ویدیوگیم‌ است؛ بلکه بر تاثیراتی که ویدیوها بر ادراک‌، باورها و رفتارهای ما نیز دارد، تمرکز می‌کند. رویدادهایی که در این روز برگزار می‌شود، به شرح زیر است:


رویدادهای مجازی و پخش‌های زنده


همانطور که جهان دوران دیجیتال را پذیرفته و دنیای فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، رسانه‌های تصویری نیز در زندگی‌مان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. از انواع پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا خدمات پخش زنده؛ ویدیوها امکان دسترسی به بخش مهمی از اطلاعات، سرگرمی و ارتباط با دیگران را برای ما مهیا می‌کند. هدف «روز جهانی بازی های ویدیویی»، برجسته کردن اهمیت این رسانه‌های نیز هست. بنابراین در این روز علاوه بر «بازی های ویدیویی»، به تاثیرات انواع ویدیوها نیز پرداخته می‌شود. 


جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با ویدیوگیم


در «روز جهانی بازی های ویدیویی» جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده؛ تولیدکنندگان و علاقه‌مندان به این صنعت را در کنار هم جمع می‌کند. هدف اصلی جشنواره‌های «بازی های ویدیویی» این است تا از بهترین محصولات، طراحان و تولیدکنندگان تقدیر شود. این جشنواره‌ها معمولاً شامل نمایش ویدیوگیم‌ها، مسابقه، همایش‌ها، اجراهای زنده و… می‌شود. یکی از معروفترین جشنواره‌های «بازی های ویدیویی» نیز (Electronic Entertainment Expo) نام دارد که از آن با عبارت E3 نیز یاد می‌شود. این رویدادر هرساله در لس آنجلس برگزار شده و اتفاقات جالبی را در صنعت ویدیو گیم رقم می‌زند.

جدیدترین بازی های سال 2025

علاوه بر این جشنواره، رویدادهای دیگری نیز برای تجلیل از صنعت «بازی های ویدیویی» برگزار می‌شود. مراسمات معروفی مانند The Game Awards، Golden Joystick Awards و BAFTA Game Awards اغلب در این روز برگزار می‌شوند. همچنین برخی شرکت‌های بزرگ «بازی های ویدیویی» مثل Sony و Microsoft نیز در این روز تخفیفات و پیشنهادهای ویژه‌ای برای بازیکنان خود ارائه می‌دهند.


شرکت در جوامع آنلاین


در « روز جهانی بازی های ویدیویی» جوامع آنلاین دور هم جمع می‌شوند تا ویدیوهای مورد علاقه‌ی خود را به اشتراک گذاشته، درباره موضوعات داغ بحث کنند و در مورد تاثیر ویدیوگیم‌ها بر جامعه بیندیشند. برای این منظور، معمولا افراد ماهر و کمپانی‌های بزرگ، محتوای ویدیویی ویژه‌ای را برای یادآوری این روز خلق کرده، چت‌های گفتگو‌ را راه‌اندازی می‌کنند و از دیگران دعوت می‌کنند تا نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، کسب و کارها و شرکت‌های معتبر از این فرصت استفاده می‌کنند تا کمپین‌های بازاریابی جدید خود راه اندازی کرده، از شهرت گسترده‌ی ویدیوگیم‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود بهره ببرند. 


یادآوری ویدیوگیم‌های قدیمی و نوستالژیک


در سطح شخصی‌تر، افراد از «روز جهانی بازی های ویدیویی» به عنوان فرصتی ایده‌آل استفاده می‌کنند تا به محصولات محبوب خود و خاطرات مرتبط با آن‌ها فکر کنند. به عبارت دیگر، در این روز باید به ارتباطات و تجربیات عاطفی که «بازی های ویدیویی» برای طرفداران خود ایجاد می‌کنند نیز فکر کرد. 


جدیدترین «بازی های ویدیویی» عرضه شده در سال 2025 کدامند؟


اگر از علاقه‌مندان به «بازی های ویدیویی» هستید و به دنبال تجربه‌های جدید در این حوزه هستید، بد نیست با جدیدترین ویدیوگیم‌هایی که قرار است در سال 2025 رونمایی می‌شود نیز آشنا شده و برای سرگرمی‌های آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. این محصولات به شرح زیر هستند:


  1.  Far Cry 7: یک ویدیو گیم اکشن-ماجراجویی بی‌نظیر است که استراتژی نقش‌آفرینی را دنبال کرده و از مجموعه‌های محبوب Far Cry محسوب می‌شود. انتظار می‌رود، استودیوی یوبی‌سافت آخرین نسخه‌ی  Far Cry را پاییز 2025 به بازار معرفی کند. این گیم‌پلی همواره تنظیمات شخصی‌سازی ایده‌آلی را در اختیار شرکت‌کنندگان خود قرار داده و آن‌ها را به دنیایی بی‌انتها دعوت می‌‌کند.


مقاله‌ی زومجی با عنوان «بررسی بازی Far Cry 6» را از اینجا بخوانید.



بازی Metroid Prime 4: Beyond


  1.  Metroid Prime 4: Beyond: یک بازی اکشن-ماجراجویی دیگر که دنباله‌ی سری محبوب متروید بوده و توسط شرکت نینتندو منتشر شده است. انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی این محصول در نیمه‌ی ابتدائی سال 2025 رونمایی شود. نسخه‌های قبلی این محصول نیز پلتفرمینگ ایده‌آلی داشته و از نظر بصری برای افرادی که به ویدیوگیم‌های دوبعدی و ساید اسکرولینگ علاقه‌ دارند، تجربه‌ی مناسبی مهیا می‌کند. 


دقایقی از گیم‌پلی Metroid Dread را از اینجا ببینید.


  1.  EA Sports FC 25: آخرین نسخه از گیم‌پلی فوتبالی و محبوب FIFA در سپتامبر 2024 (نزدیک سال نوی میلادی) به بازار عرضه می‌شود. کمپانی الکترونیک آرتس اعلام کرده این نسخه از فیفا به هوش مصنوعی مجهز شده‌ و حالت بازی پنتا را در دسترس علاقه‌مندان خود قرار می‌دهد. پنتا یک حالت رقابت بوده و از یک فرمت 5 نفره استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، در این حالت کنترل 4 بازیکن در اختیار شما بوده و یک بازیکن نیز توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود. البته این شما هستید که ضربات نهایی و کلیدی را به توپ وارد می‌کنید. همچنین شما می‌توانید با سه دوست خود تیم تشکیل داده و با سه نفر غریبه بازی کنید. به احتمال زیاد از نسخه‌ی اولیه‌ی این گیم‌پلی‌ها در «روز جهانی بازی های ویدیویی» رونمایی خواهد شد.


اصلا «بازی های ویدیویی» مزایایی هم دارند؟


در عصر ارتباطات، «بازی های ویدیویی» به عنوان یکی از پرطرفدارترین رویدادهای تفریحی جوانان و کودکان شناخته می‌شوند. اما آیا «بازی های ویدیویی» تنها برای سرگرمی و وقت‌گذرانی طراحی شده یا می‌تواند اثرات اجتماعی و آموزشی ارزشمندی بر روی کودکان و نوجوانان داشته باشند؟ در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای «بازی های ویدیویی» برای کودکان و نوجوانان اشاره می‌کنیم، باشد که والدین با خواندن آن‌ها محدودیت‌هایی که برای فرزند خود قرار داده‌اند را بازنگری کنند.


1. تقویت مهارت‌های شناختی: «بازی های ویدیویی» می‌توانند به بهبود توانایی‌های شناختی مانند تمرکز، حافظه، قدرت حل مسائل و استدلال منطقی کودکان و نوجوانان کمک کنند.


2. ارتقای مهارت‌های اجتماعی: ویدیوگیم‌های چند نفره و آنلاین می‌توانند به تقویت همکاری، مهارت‌های ارتباطی و توانایی کار تیمی کودکان و نوجوانان کمک کنند.


3. افزایش انگیزه و توانایی برای یادگیری: مناظر، نقشه‌ها و روند «بازی های ویدیویی» به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند انگیزه و احساس موفقیت را در فرد تقویت کرده و به یادگیری موثرتر او کمک کند.

آموزش و پرورش با بازی های ویدیویی


4. آموزش اخلاق و ارزش‌ها: برخی از «بازی های ویدیویی» با تمرکز بر مضامین اخلاقی، همدلی و تلاش برای کمک به دیگران تاکید دارند. این سرگرمی‌های می‌توانند ارزش‌های انسانی مهمی را در کودکان القا کنند. برای آموزش مهارت‌های ضروری زندگی به خردسال خود می‌توانید از محتواها و مربیان آریالند آکادمی کمک بگیرید.


البته در نظر داشته باشید که این مزایا تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که ساعات استفاده از «بازی های ویدیویی» محدود بوده و معایب آن نیز کنترل شده‌باشد. بنابراین تنها با توجه به مزایای «بازی های ویدیویی» کل روز را به انجام این سرگرمی نپردازید. کار چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.


نظر شما در مورد «بازی های ویدیویی» چیست؟


چه فرصتی بهتر از «روز جهانی بازی های ویدیویی»؟! نظر خود را در مورد «بازی های ویدیویی» با دیگر دوستان آریالندی در میان بگذارید. به نظر شما این سرگرمی بیشتر مفید است یا مضر؟ چرا؟ چگونه می‌توان والدین را برای انجام «بازی های ویدیویی» راضی کرد؟ والدین شما چه قوانینی برای استفاده از این سرگرمی اعمال کرده‌اند؟ آیا به نظر شما این قوانین عادلانه و منطقی است؟



دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.