بروزرسانی شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۳

رنگ و فرهنگ در یک بوم | معرفی دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین

رنگ و فرهنگ در یک بوم | معرفی دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین
زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه ۲۴۰ بازدید ۰ نظر

دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین در شهریور ماه 1403 برگزار می‌شود. این فستیوال از جانب انجمن جهانی آبرنگ IWS تدارک دیده شده و میزبان اساتید حرفه‌ای آبرنگ از چین و ایران است. در این مطلب اطلاعات جذابی در مورد تاریخچه و سبک نقاشی با آبرنگ ارائه می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با این سبک و فستیوال پیش رو همراه ما باشید.

«نقاشی با آبرنگ» یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین تکنیک‌های هنری است که توانسته در قرون مختلف، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر را در سرتاسر جهان به خود جذب کند. در این راستا، انجمن جهانی آبرنگ (IWS: International Watercolor Society) به عنوان یک نهاد معتبر و فعال، نقش بسزایی در ترویج و حمایت از تکنیک «نقاشی با آبرنگ» و هنرمندان این حوزه ایفا می‌کند. 

به تازگی این اعضای این انجمن در ایران رویداد جذابی را تدارک دیده‌اند. بنابراین هنرمندان چیره‌دست چینی و ایرانی در شهریور ماه 1403 در کنار هم گرد آمده تا صلح و آرامش را از طریق بیان هنری خود برای جهانیان به نمایش بگذارند. به بهانه‌ی این واقعه‌ی فرهنگی بر آن شدیم تا در مجله‌ی آریالند اطلاعات جذابی را در مورد سبک «نقاشی با آبرنگ»، تاریخچه این تکنیک و انجمن جهانی آبرنگ (IWS) ارائه کنیم. بنابراین اگر به دنیای هنر و فرهنگ علاقه‌مند هستید، همراه ما باشید. 




داستان شکل‌گیری انجمن جهانی آبرنگ IWS از کجا شروع شد؟

در سال 2012 میلادی، آقای آتانور دوگان از اهالی کانادا، موسسه‌ای تحت عنوان انجمن جهانی آبرنگ راه‌اندازی کرد. از آن سال تاکنون حدود 100 شعبه تحت نظر انجمن IWS  در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده‌ و سبک «نقاشی با آبرنگ» بهانه‌ای شده تا همه‌ی اشکال هنری برای تبادل فرهنگی میان کشورها مورد استفاده قرار گیرد. هدفی که IWS برای رسیدن به آن تاسیس شده و تلاش می‌کند. در واقع، آتانور دوگان هدف بازگشایی انجمن جهانی آبرنگ را در موارد زیر خلاصه می‌کند:


  • ایجاد فرصت‌های بیشتر برای هنرمندان آماتور و حرفه‌ای تا مهارت‌ها و تکنیک‌های «نقاشی با آبرنگ» را در خود تقویت کنند.
  • گسترش عشق، صلح و تبادل فرهنگی از طریق فعالیت‌های هنری که در انجمن IWS و موسسات زیر مجموعه‌ی آن انجام می‌شود.


انجمن جهانی آبرنگ (IWS) برای رسیدن به اهداف خود از انواع پتانسیل‌های سبک «نقاشی با آبرنگ» استفاده کرده و همچنین امکانات متعددی را در اختیار علاقه‌مندان این سبک قرار می‌دهد. این امکانات به شرح زیر هستند:



نقاشی با آبرنگ


  • موسسات آموزشی فردی و گروهی: انجمن IWS در هر کشور، موسسات فردی و گروهی متعددی تاسیس کرده تا اهداف انجمن را محقق کند.
  •  
  • بخش تبلیغاتی: انجمن جهانی آبرنگ پلتفرم‌های محبوبی را تاسیس کرده که فعالیت‌های تجاری این مجموعه را امکان‌پذیر می‌کند. شما می‌توانید مواد هنری، دوره‌های آموزشی آنلاین و… را در این پلتفرم‌ها پیدا کنید و برای تقویت مهارت‌های «نقاشی با آبرنگ» از آن‌ها بهره ببرید. 

  • شعب IWS: این موسسات به صورت مستقل و تحت نظر انجمن جهانی آبرنگ IWS فعالیت می‌کند. این شعب باید به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی فعالیت کند. همچنین بهتر است، شعبه‌ی IWS در هر کشور تحت نظر اداره‌ی هنری و قانونی آن عمل کند. هر شعبه می‌تواند رویدادها و گردهمایی‌های مستقل خود را در مورد سبک «نقاشی با آبرنگ» شکل داده و اجرا کند. این شعب می‌توانند شامل گالری‏، کافه هنری، مرکز آموزشی، مرکز هنری، گروه هنری، موزه و دهکده‌های هنری نیز باشند.



شما می‌توانید «بیانیه هنری انجمن جهانی آبرنگ IWS» را در سایت رسمی آن و از اینجا بخوانید.




انجمن IWS چه نوع فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

انجمن جهانی آبرنگ با برگزاری کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های مختلف با موضوع «نقاشی با آبرنگ» فضایی مناسب برای هنرآموزان و هنرمندان فراهم می‌کند تا بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این رویدادها به هنرمندان این امکان را می‌دهند که از تکنیک‌های جدید و نوآورانه در سبک «نقاشی با آبرنگ» آشنا شوند و به تبادل ایده‌ها بپردازند.


علاوه بر این، IWS با برگزاری مسابقات مختلف به هنرمندان این فرصت را می‌دهد که آثار خود را در سطح بین‌المللی عرضه کنند و به شناخت و اعتبار بیشتری دست یابند. این مسابقات همچنین انسجام و همبستگی میان هنرمندان سبک «نقاشی با آبرنگ» را تقویت می‌کند و به گسترش فرهنگ و هنر آبرنگ کمک می‌کند.


چرا این جشنواره‌ی آبرنگ برای دو کشور ایران و چین اهمیت دارد؟

«نقاشی با آبرنگ» یکی از تکنیک‌های هنری محبوب است که ریشه‌های تاریخی و سنتی عمیقی در بسیاری از فرهنگ‌ها دارد؛ به ویژه در ایران و چین. ریشه‌های «نقاشی با آبرنگ» در این دو کشور به صورت زیر قابل بررسی است:


آبرنگ و مینیاتور ایرانی

ایران


  1. مینیاتورهای صفوی: در دوره‌ی صفوی (قرن 16 و 17 میلادی)، هنر مینیاتور در ایران به اوج خود رسید. نقاشان ایرانی از آبرنگ -در شکل سنتی، جوهر- به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار نقاشی استفاده می‌کردند. رنگ‌ها با آب رقیق می‌شدند و به صورت لایه‌های نازک بر روی کاغذ یا بوم نقاشی قرار می‌گرفتند. بنابراین «نقاشی با آبرنگ» به هنرمندان اجازه می‌داد، جزئیات دقیق موضوع خود را اجرا کرده و تنوع رنگی جذابی را به تابلوهای خود بیاورند.


  1. کتاب‌آرایی: کتاب‌آرایی یکی از جدی‌ترین شاخه‌های هنری در ایران بوده و هست. در هنر کتاب‌آرایی یا تذهیب، «نقاشی با آبرنگ» به‌عنوان تزئین صفحات کتاب‌های خطی استفاده می‌شد. موضوعاتی همچون گل و بوته، طرح‌های هندسی و تصاویری از سلاطین یا صحنه‌های تاریخی، در این زمینه ترسیم می‌شدند.



کلیک کنید و با 5 ویژگی مداد آبرنگی آرتیست آریا آشنا شوید!


تاریخچه آبرنگ

چین


  1. نقاشی سنتی چینی: در هنر نقاشی چینی، آبرنگ به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود. البته سابقه‌ی «نقاشی با آبرنگ» به قرن‌ها قبل برمی‌گردد که در آن دوران هنرمندان از جوهرهای رنگی (شکل ابتدایی آبرنگ) استفاده می‌کنند. «نقاشی با آبرنگ» چینی معمولاً بر روی کاغذ یا ابریشم انجام می‌شوند و از ویژگی‌های خاصی مانند سادگی برخوردارند. همچنین حرکت قلم و غلظت رنگی در هنر «نقاشی با آبرنگ» چینی از نظر بصری و تاثیرگذار بودن اهمیت ویژه‌ای دارد.


  1. استفاده از قلمو: در هنر چینی، استفاده از قلمو و تکنیک‌های «نقاشی با آبرنگ» باعث خلق آثار بسیار ظریف و زیبا می‌شود. هنرمندان چینی معمولاً از آبرنگ برای ترسیم موضوعاتی همچون طبیعت، مناظر و سوژه‌های زنده استفاده می‌کنند و تکنیک‌های خاصی برای اجرای تکنیک‌های «نقاشی با آبرنگ» مختلف و حرفه‌ای دارند.


همانطور که خواندید، در حالی که «نقاشی با آبرنگ» در هر دو فرهنگ، ایران و چین، دارای ریشه‌های عمیق و منحصر به فرد است، هر کشور ویژگی‌های خاص خود را دارد که نشان‌دهنده تاریخ، فلسفه و هنر آن فرهنگ است. نقاشی آبرنگ در ایران بیشتر به جنبه‌های تزئینی و مینیاتوری متمایل است؛ در حالی که در چین به سادگی و زیبایی طبیعی توجه بیشتری می‌شود.


«نگارگری ایرانی و تاثیر آن بر ارتباط میان تمدن‌های چین و ایران» را از اینجا و در سایت ایرنا بخوانید.


زمان و محل برگزاری دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین

اولین فستیوال آبرنگ ایران و چین در فروردین ماه 1403 و در باغ کتاب تهران و چینگدائو برگزار شد. در این فستیوال، آثار ارزشمند اساتید و هنرمندان چینی و ایرانی در مجموعه بزرگ باغ کتاب تهران به نمایش گذاشته شد. همچنین آثار منتخب هنرمندان چینی و ایرانی برای پارت دوم فستیوال به شهر چینگدائو ارسال شده و در گالری‌های معتبر این شهر به نمایش درآمدند. در کنار آئین نمایش آثار، ورکشاپ‌های متعددی توسط اساتید به نام ایرانی و چینی برگزار شد که علاقه‌مندان به هنر «نقاشی با آبرنگ» را به وجد آورد.


مرحله اول دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین نیز در شهریور ماه 1403 و با حمایت شرکت نقش تندیس آریا برگزار خواهد شد. برند آریا به عنوان بزرگترین تولیدکننده ابزار نقاشی حرفه‌ای در ایران توانسته انواع آبرنگ‌های باکیفیت و ایده‌آل را در سری آرتیست آریا به بازار عرضه کرده و تجربه‌ی جذابی از «نقاشی با آبرنگ» را به شما هدیه می‌دهد. جزئیات دقیق این جشنواره به شرح زیر خواهد بود:


دومین فستیوال آبرنگ ایران و چین


همچنین بخوانید:


معرفی بیش از 10 تکنیک جذاب آبرنگ


راهنمای جامع انتخاب کاغذ آبرنگ


دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.