ورزش

بهترین ورزش برای لاغر شدن کودکان

بهترین ورزش برای لاغر شدن کودکان
0
(0)

فرزندم اضافه وزن پیدا کرده، چه کار کنم؟ وزن زیاد برای کودک خوبه یا بد؟ از کجا بفهمم کودک من اضافه وزن داره؟ آیا وزن کودک من با سن او متناسبه؟ این عبارات دغدغه‌های والدین در مورد وزن فرزندانشان را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، والدین با مشاهده‌ی اضافه وزن فرزند خود، نگران سلامتی او شده و به دنبال انواع ورزش برای لاغری کودکان هستند. چرا که یکی از اصلی‌ترین عوامل برای لاغری کودکان استفاده از انواع ورزش‌های مناسب برای آن‌هاست. ورزش و رژیم غذایی مناسب موجب بهبود سلامت کودکان شده و توده‌ی بدنی آن‌ها را متعادل خواهد کرد. در این مطلب، ابتدا نکات مهم در مورد ورزش کودکان را ارائه داده و در ادامه، بهترین حرکات ورزشی برای کودکان دبستانی را شرح می‌دهیم. برای یافتن روش‌های مناسب برای کاهش اضافه وزن کودک خود، با ما همراه باشید.

چگونه فرزند خود را برای ورزش کردن ترغیب کنیم؟

آیا نگران اضافه وزن کودک خردسال خود هستید؟ کودک شما چند ساعت از روز به بازی با وسایل الکترونیکی مشغول است؟ به نظر شما این وسایل چه نقشی در اضافه وزن او ایفا می‌کنند؟ چگونه ساعات استفاده‌ی کودک از تفلن همراه را محدود کنیم؟ راهکارهای تشویق کودکان برای ورزش چیست؟ چنانچه کودکان لذت انجام فعالیت‌های بدنی را تجربه کنند، مطمئنا انگیزه‌ی بیشتری برای تحرک پیدا کرده و ساعات استفاده از تکنولوژی‌های مدرن را کاهش می‌دهند. در این بخش تکنیک‌های موثری برای افزایش فعالیت‌ بدنی کودک را شرح خواهیم داد.

  • علایق فرزندان خود را با ورزش ترکیب کنید: انواع ورزش برای لاغر شدن کودکان باید جذاب و لذت‌بخش باشد. شما می‌توانید با کودک خود صحبت کرده و به این طریق از علائق او با خبر شوید. برای مثال، اگر فرزند شما از بازی با ماشین اسباب بازی جدید خود لذت می‌برد، می‌توانید با ماشین‌های پدالی و دوچرخه نیز او را برای ورزش کردن ترغیب کنید.
  • خلاقیت به خرج بدهید: چنانچه در لیست علائق کودک به هیچ فعالیت بدنی اشاره نشده بود، از خلاقیت خود استفاده کرده و یک فعالیت بدنی متناسب برای او پیدا کنید. برای مثال کنسول‌های بازی امروزی به دسته‌هایی مجهز هستند که کودکان را به تحرک بیشتر دعوت می‌کنند. این وسایل از مدرن‌ترین و موثرترین روش‌های درمان اضافه وزن در کودکان به شمار می‌روند.
  • فعالیت‌های ساده‌ی کودک را به ورزش تبدیل کنید: شما می‌توانید حرکات ساده‌ی کودک را گسترش داده و به ورزش تبدیل کنید. برای مثال کودکی که به نقاشی علاقه دارد، می‌تواند بر سطوح ایستاده نقاشی بکشد. رنگ انگشتی با ابزار مخصوص خود این امکان را به کودک می‌دهد تا بر روی انواع سطوح نقاشی کشیده و عضلات خود را تقویت کند. بنابراین به همین سادگی می‌توانید کودک خود را برای ورزش کردن آماده کنید.
  • به انگیزه‌ی کودک خود توجه کنید: به صورت کلی هر انسانی برای انجام فعالیت‌های گوناگون به انگیزه و هدف مشخصی احتیاج دارد. شما می‌توانید با صحبت کردن، انگیزه‌ی کودک از ورزش کردن را درک کرده یا آن را به فرزندتان هدیه دهید. با کودک خود در مورد مضرات اضافه وزن صحبت کنید. از نتایج ورزش برای لاغری کودکان برای او بگویید. برای مثال کودکان عاشق دویدن هستند و اگر بدانند که با استفاده از حرکات ورزشی می‌توانند سریعتر نیز حرکت کنند، عاشق ورزش و تحرک می‌شوند.
  • عوامل بازدارنده را در کودک خود تشخیص دهید: با کودک خود در مورد دیدگاه‌های او در مورد ورزش کردن صحبت کنید. بسیاری از کودکانی که به اضافه وزن دچار هستید، از مسخره شدن در حین انجام حرکات ورزشی وحشت دارند. چنانچه شما این احساس منفی را در کودک خود برطرف کنید، کمک بزرگی به او کرده و شوق ورزش کردن را در او بیدار خواهید کرد.

ورزش برای لاغر شدن کودکان

بهترین برنامه‌ی‌ ورزش برای لاغری کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

متخصصان دریافته‌اند که انجام حرکات هوازی برای کودکان خردسال موثرتر خواهد بود. در واقع آثار مثبت ورزش‌های هوازی در کودکان بیشتر از بزرگسالان برآورد شده‌است. علاوه بر این، استفاده از تمرین‌های قدرتی به عنوان بهترین ورزش برای لاغر شدن کودکان نیز توصیه می‌شود. این تمرینات به تقویت سیستم عصبی و هماهنگی اعضای بدن کمک کرده و قدرت عضلانی کودک را بهبود می‌بخشند. توجه داشته باشید که تمام حرکات ورزشی برای کودکان باید با دقت انتخاب شده و به این ترتیب از آسیب به رشد استخوانی آن‌ها جلوگیری شود.

بهترین سن برای شروع ورزش کردن کودکان کدام است؟

محققان دریافته‌اند، کودکانی که بیش از 4 ساعت به تماشای تلویزیون می‌نشینند، به احتمال زیاد به چاقی مبتلا خواهند شد. همچنین این کودکان در سنین بلوغ نیز به انواع امراض ناشی از چاقی دچار خواهند شد. از این بیماری‌ها می‌توان به سکته‌ی مغزی، فشار بالا، چاقی، دیابت و پوکی استخوان اشاره کرد. بنابراین توصیه می‌شود کودکان در سنین خردسالی ورزش و فعالیت‌های بدنی را آغاز کنند. توجه داشته باشید که کودکان زیر شش سال توانایی انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته را ندارند. از این ورزش‌های می‌توان به فوتبال، والیبال و دیگر بازی‌های قانون‌مند اشاره کرد. به همین دلیل شنا و دویدن به عنوان بهترین ورزش برای لاغری کودکان کم‌تر از 6 سال شناخته می‌شوند. این نوع ورزش‌ها از تکنیک‌های ساده و کمی تشکیل شده‌اند و کودکان خردسال از انجام آن‌ها لذت فراوانی می‌برند.

کودکان پیش دبستانی در رده‌ی سنی 6 تا 9 سالگی نیز حرکات پایه را آموزش دیده و می‌توانند توانایی‌های لازم برای انجام حرکات ورزشی را کسب کنند. البته هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها در این سنین کامل نبوده و کودکان پیش دبستانی می‌توانند تنها در سطوح ابتدایی ورزش‌های سازمان‌یافته شرکت کنند. کودکان 10 الی 12 ساله نیز آماده‌ی ورود به سطوح حرفه‌‌ای انواع ورزش‌های پیچیده و سازمان یافته هستند. به این ترتیب ورزش‌های تماسی- برخوردی مثل فوتبال برای دوران مدرسه مناسب خواهد بود.

⇐ بیشتر بخوانید: اسباب بازی های مناسب کودکان پیش از دبستان

چرا ورزش کردن در سنین خردسالی مهم است؟

اهمیت ورزش کردن در زندگی کم‌تحرک امروزی بر کسی پوشیده نیست. اما جالب است بدانید که کودکان نیز به فعالیت‌های بدنی و ورزش برای تقویت مهارت‌های جسمانی خود نیاز دارند. توانایی جسمانی مناسب نیز فواید بسیاری برای کودکان به همراه خواهد داشت. از این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت عضلات
  • تقویت استخوان‌ها و ستون فقرات
  • کاهش درصد چربی بدن
  • کاهش احتمال ابتلا به اضافه وزن
  • کاهش خطر ابتلا به اختلال دیابت نوع دوم
  • پیشگیری از ابتلا به فشارخون
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به خوش‌فرمی بدن و افزایش اعتماد به نفس

معرفی موثرترین حرکات ورزش برای لاغری کودکان

ورزش‌کردن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای از بین بردن اضافه وزن انجام داد. کودکان نیز می‌توانند از قابلیت‌های بدن خود استفاده کرده و از بروز اضافه وزن جلوگیری کنند. در این بخش، موثرترین ورزش برای لاغر شدن کودکان را معرفی خواهیم کرد.

1. دو

به صورت میانگین هر ساعت دویدن حدود 500 الی 700 کیلوکالری انرژی مصرف می‌کند. ورزش دو به عنوان مادر ورزش‌ها شناخته شده و یکی از بهترین ورزش‌های هوازی شناخته می‌شود. این ورزش مفید به هیچ وسیله‌ی مشخصی نیاز نداشته و بسیار ارزان است.

2. دوچرخه سواری

استفاده از انواع اسباب بازی کودک برای ترغیب او به ورزش موثر بوده و توصیه می‌شود. بنابراین اسباب بازی‌های ورزشی همچون سه‌چرخه، دوچرخه و اسکوتر نیز کالری سوزی بالایی داشته و چربی‌ها بدن را از بین می‌برد، به صورتی که هر ساعت دوچرخه‌سواری حدود 600 کالری انرژی مصرف خواهد کرد.

موثرترین حرکات ورزش برای لاغری کودکان

3. شنا

در ورزش‌های همچون دو و دوچرخه‌سواری بیشتر عضلات پا درگیر هستند، اما در ورزش شنا تمام عضلات بدن به صورت همزمان فعالیت می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید ورزش شنا را جایگزین ورزش‌های هوازی کرده و از مزایای آن برای فرزند خود بهره‌مند شوید. این ورزش آبی سلامت مفاصل را بهبود بخشیده و استرس کودکان را نیز به صورت کامل تخلیه خواهد کرد.

4. ورزش‌های رزمی

اگر به دنبال بهترین ورزش برای لاغری کودکان هستید، از ورزش‌های رزمی همچون کاراته غافل نشوید. این ورزش علاوه بر کالری سوزی بالا، عضلات بدن کودک را نیز تقویت کرده و استرس او را تخلیه می‌کند. هر ساعت ورزش رزمی حدود 600 کالری، انرژی مصرف خواهد کرد.

5. فوتبال

بازی فوتبال از بازی‌های سازمان‌یافته‌ای است که ورزش دو، قسمت اعظم آن را تشکیل داده است. در واقع یک بازیکن فوتبال یک ساعت دویده و حدود 12 کیلومتر را می‌پیماید. همچنین به دلیل آنکه فوتبال یک بازی دسته‌جمعی و رقابتی است، مهارت‌های اجتماعی کودک نیز به صورت چمشگیری تقویت خواهد شد. هر مسابقه‌ی فوتبال حدود 900 کالری، انرژی می‌سوزاند.

6. بسکتبال و والیبال

فواید و نتایج بسکتبال و والیبال مشابه بازی فوتبال بوده و هر ساعت ار آن، حدود 300 کالری انرژی مصرف می‌کند.

دیدگاه‌های شما نسبت به مناسب‌ترین ورزش برای لاغری کودکان چیست؟

انتخاب مناسب‌ترین ورزش برای لاغری کودکان کار چندان آسانی نبوده و برای این کار باید به نکات متعددی دقت کنید. کودکان نیز برای شروع ورزش به انگیزه احتیاج داشته و باید مورد حمایت قرار بگیرند. در این مطلب ویژگی‌های‌ ورزش‌ برای لاغری کودکان را شرح داده و برخی از بهترین آن‌ها را معرفی کردیم. اکنون شما برای ما بنویسید. ورزش مناسب برای لاغری فرزند شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ کودک شما از انجام کدام ورزش لذت بیشتری برده و اضافه وزن خود را کاهش داده‌است؟ شما چه روش‌های دیگری به جز ورزش را برای لاغری کودکان توصیه می‌کنید؟

مطالب مرتبط:

مهارت اجتماعی فرزند وظیفه ای بر دوش والدین

۱۰ ماده غذایی مهم در تغذیه کودکان زیر سه سال

میزان رضایتمندی شما از مقاله

میانگین نظرات 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.