بروزرسانی شده در ۲۱ تیر ۱۴۰۱

با انواع خودکار و کاربردهای آن آشنا شوید!

با انواع خودکار و کاربردهای آن آشنا شوید!
زمان مطالعه : ۷ دقیقه ۵۸۹۸ بازدید ۰ نظر

هر خودکاری برای کاری ساخته شده است. ما انواع خودکار داریم که می توانیم از هر کدام از آن‌ها برای موارد خاصی استفاده کنیم.

خودکار به عنوان یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین نوشت‌افزارهای جهان، دارای مدل‌های متنوع و طبیعتا کاربردهای مختلف است. اصلی‌ترین ویژگی خودکار، مخزنی است که در آن تعبیه شده و مقدار معینی جوهر در خود ذخیره می‌کند.

جوهر خودکار به ‌عنوان ماده‌ای با پایه روغنی، خیلی سریع خشک‌ شده و به‌ همین دلیل اثر آن نیز به‌ راحتی پاک نمی‌شود. در نوک خودکار گوی ظریفی وجود دارد که وظیفه آن انتقال جوهر از مخزن بر روی کاغذ است. این گوی کوچک دارای قطری از نیم تا کمی بیش ‌از یک میلی‌متر است. جنس این گوی فلزی بوده و به ‌طور معمول از برنج یا استیل ساخته شده ‌است. در ادامه سراغ بررسی انواع خودکار و همچنین کاربرد هر یک از آن‌ها خواهیم رفت. به‌ صورت کلی می‌توان عمده‌ترین دسته‌بندی خودکار را براساس استفاده و نوع کاربرد در نظر گرفت. مهم‌ترین تغییری که در ساختمان خودکارهای مختلف اتفاق می‌افتد، تغییر شکل نوک خودکار و به تبع آن نحوه ثبت جوهر بر روی کاغذ است.

استفاده از محصولات مرغوب و باکیفیت در زمینه نوشتار، می‌تواند سطح کیفی آثار خلق‌شده را بالا برده و جلوه بهتری از شخصیت شما ارائه دهد. لوازم تحریر آریا با استفاده از این رویکرد، همواره در تلاش است تا بهترین و بالاترین کیفیت ممکن را ارائه دهد.


انواع خودکار بر اساس کاربرد و ظاهر

یکی از شیوه‌های تقسیم‌بندی انواع خودکار به دسته‌های مختلف، بررسی آن‌ها از نظر ظاهر است. به طور معمول ظاهر هر خودکار با نوع کاربری آن نیز ارتباط مستقیم دارد.


خودکار کلاسیک

آن دسته از خودکارهای ساده‌ که تنها برای کاربردهای روزانه استفاده می‌شوند، از جنس پلاستیک بوده و دارای قیمت پایین‌تری هستند. نوشتارهای درسی، شغلی و... از جمله استفاده‌هایی است که برای این نوع خودکار در نظر گرفته شده است. به صورت کلی می توان این خودکار را دارای جوهر استاندارد دانست.

یکی از ویژگی‌های مهم انواع خودکار کلاسیک، امکان استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها و به عبارت دیگر دوام بالایی است که دارند. از جمله شناخته شده‌ترین انواع خودکار کلاسیک، خودکار بیک است که تقریبا همه ما با آن آشنا هستیم.


خودکار لوکس

برخی از انواع خودکار که تحت عنوان خودکار لوکس از آن‌ها یاد می‌شود، بیشتر به‌ عنوان هدیه و یا استفاده‌های خاص در نظر گرفته‌ شده‌اند. بدنه این خودکارها معمولاً از جنس‌ فلز و در برخی موارد، از مواد گران‌تر ساخته شده‌اند.



خودکار فانتزی

این نوع خودکارها با تغییرات خاصی که در ظاهر و جوهر خودکارهای کلاسیک به وجود می‌آید، تبدیل به محصولاتی جذاب به خصوص برای قشر کودک و نوجوان شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به افزودن شبرنگ، اکلیل و مواردی از این دست در جوهر خودکار اشاره کرد.

همچنین به وجود آوردن تغییراتی در قطر و طول انواع خودکار، خمیده و نامتعارف کردن ساختمان، استفاده از نشانه‌هایی مانند اسب تک شاخ و... در بدنه خودکار و موارد این چنینی، از جمله اقداماتی است که در فرآیند تولید خودکار فانتزی انجام می‌شود.


خودکار طراحی

یکی از تکنیک‌های شناخته شده در نقاشی و هنر امروزی، طراحی با خودکار است. اما نکته مهم در این زمینه، استفاده از خودکار مخصوصی است که بهترین نتیجه را برای فرد هنرمند در پی داشته باشد. به همین دلیل هنگام انتخاب محصول مورد نظر از میان انواع خودکار، باید پیش از هر چیز به نوک خودکار توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یکی از بهترین محصولاتی که در این زمینه قابل استفاده است، خودکار ساچمه‎‌ای بیک است. این خودکار و محصولاتی که ضخامت نوک آن‌ها به این اندازه است، برای طراحی مناسب هستند. به صورت کلی خودکار طراحی باید به گونه‌ای انتخاب شود که بتوان با کم و زیاد کردن فشار دست، میزان جوهردهی آن را کم و زیاد کرد.

در همین زمینه می‌توان به خودکارهایی اشاره کرد که در زمینه رنگ‌آمیزی مناسب تلقی می‌شوند. البته باید در نظر داشت رنگ‌آمیزی با استفاده از خودکار، با رنگ‌آمیزی مداد تفاوت داشته و شیوه منحصر به فرد خود را داراست. برای رنگ‌آمیزی با خودکار، باید خطوطی را به صورت هاشور ایجاد کرد. به همین دلیل معمولا استفاده از رنگ‌های ترکیبی و خرید انواع خودکار در بسته‌های چندتایی مفید واقع می‌شود.


خودکار حرارتی

این خودکار به عنوان وسیله‌ای در هنرهای مربوط به گلدوزی، طراحی روی پارچه و... کاربردهای فراوانی دارد. ویژگی منحصر به فرد خودکار حرارتی، امکان پاک شدن اثر آن از سطح مورد نظر است. به عبارت دیگر پس از طراحی و کشیدن طرح مورد نظر بر روی پارچه، می‌توان با حرارت‌دهی به آن، اثر خودکار را محو کرد. استفاده از سشوار و یا اتو در این زمینه مفید واقع می‌شود.


انواع خودکار بر اساس نوع جوهر

در خصوص تقسیم‌بندی خودکار بر مبنای جوهر نیز می‌توان به دو دسته خودکار روغنی و ژله‌ای اشاره کرد. انواع خودکار که ما آن‌ها را به‌ صورت روزانه استفاده می‌کنیم، دارای جوهر روغنی هستند. جوهر ژله‌ای به عنوان ماده‌ای بر پایه آب، رنگدانه‌های متعددی را در خود جای داده است. از جمله تفاوت‌های خودکار ژله‌ای و خودکار روغنی، سرعت بالای خشک شدن خودکارهای ژله‌ای است. این خودکارها که دارای رنگ مات نیز هستند، بر روی سطوح و کاغذهای تیره جلوه بهتری دارند.


خودنویس چیست؟

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد پیش می‌آید، تفاوت انوع خودکار با خودنویس است. در خودنویس برخلاف خودکار، از جوهر مایع روان استفاده می‌شود. این جوهر نیازی به فشار دادن نوک قلم به سطح کاغذ نداشته و به راحتی بر روی این سطح جاری می‌شود. از جمله مزیت‌های خودنویس نسبت به انواع خودکار، امکان تعویض مخزن جوهر آن و به عبارتی استفاده چندباره از این محصول است.


خودنویس


خوشنویسی با خودکار

بی‌شک داشتن خطی زیبا و موزون، می‌تواند بر روی شخصیت فرد و همچنین دیدگاه سایرین نسبت به او، تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. مشاهده خطی زیبا و منظم، در ناخودآگاه افراد احساساتی مانند دقت و تلاش فردی، اعتماد به نفس و همچنین توجه و تعهد را به وجود می‌آورد. بنابراین نیاز به یادگیری خوشنویسی، مسئله‌ای است که همواره باید به آن توجه داشت.

ممکن است داشتن ست خوشنویسی و استفاده روزانه از آن، برای همه میسر نباشد. اما جای نگرانی نیست، امروزه افراد بسیاری تنها با استفاده از یک خودکار کلاسیک نیز خط زیبای خود را به نمایش گذاشته و آثار چشم‌نوازی خلق می‌کنند.

در همین زمینه پیشنهاد می‌کنیم برای خوشنویسی، از خودکارهایی استفاده کنید که قطر ساچمه آن‌ها درشت باشد. استفاده از انواع خودکار با قطر 1.6 میلی‌متر، باعث می‌شود فرد خوشنویس، اثری مشابه با آثار خلق شده توسط قلم خوشنویسی پدید آورد.


بیشتر بخوانید:

بهترین مارک روان نویس چیست و چرا؟

حضور و سقوط خودکار بیک

دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.