تاریخچهی شرکت لگو: قسمت دوم
آیا میدانستید آجرهای دوست داشتنی لگو چه سرگذشت عجیب و پر فراز و نشیبی داشتهاند؟ با تاریخچهی لگو همراه باشید.
تاریخچهی شرکت لگو: دهه ۱۹۳۰ و آغاز راه
در بخش اول تاریخچهی لگو اشاره شد که بحران اقتصادی جهانی، نجار دانمارکی، اوله کرک کریستیانسن، را مجبور به تولید محصولات جدیدی کرد که آسانتر تولید شوند و به فروش برسند. آغاز کار گروه لگو با اسباببازیهای چوبی مانند ماشین، هواپیما و یویو همراه بود. البته اوله در کنار اسباببازی، نردبان، تختهی اتو، پایهی درخت کریسمس و سایر محصولات کاربردی روزمره را نیز تولید میکرد. این دوران به مثابهی شروعی سخت در تاریخچهی شرکت لگو شناخته میشود.
مثل بسیاری از شرکتها و افراد موفق در طول تاریخ، تاریخچهی شرکت لگو نیز سرشار از شکستها و ناکامیهایی است که اوله کرک کریستیانسن به عنوان بنیانگذار آن متحمل شده و پشت سر گذاشته است. خانوادهی اوله با ایدهی او موافق نبودند. هنگامی که اوله برای تضمین آینده شرکت از خواهران و برادرانش خواست وثیقهی ۳۰۰۰ کرونی او را ضمانت کنند یکی از آنها پرسید: «آیا کار مفیدتری برای انجام دادن نداری!؟»
سرانجام اوله ۹ سال بعد در سال ۱۹۳۹ وام را با بهره مرکب بازپرداخت کرد. پسرش، گادفرد، بعدها از آن اتفاق به عنوان نقطهی عطفی مهم و روزی بزرگ در تاریخچهی لگو یاد کرد.
مطالعه بیشتر: ۱۰ فایده لگو بهترین اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان
تاریخچهی شرکت لگو: انتخاب نام لگو
اوله کرک کریستیانسن تا سال 1934 ساختمان، مبلمان و اسباببازی تولید کرد. اما در آن سال او تصمیم گرفت تمرکز خود را روی تولید اسباب بازی بگذارد. این تصمیم شامل یافتن نام جدیدی برای شرکت نیز میشد. او در بین کارمندانش یک رقابت به راه انداخت تا از بین نامهای پیشنهادی یک نام را به عنوان نام اصلی شرکت انتخاب کند. برندهی این رقابت کسی نبود جز خود اوله با نام پیشنهادی «لگو» (LEGO) که آن را از ترکیب دو کلمهی دانمارکی LEG GODT (به معنی خوب بازی کن) به وجود آورده بود. این نام همزمان بر دو ویژگی مهمی که اوله به آنها توجه داشت دلالت میکرد: «کیفیت» و «حق کودکان برای لذت بردن از بازی». این دو ویژگی از همان بدو تاریخ شرکت لگو اصلیترین معیارهایی بودهاند که تغییر نکرده و امروزه همچنان برقرارند.
«یا باید کار قدیمی خود را کنار بگذاری یا باید فکر اسباببازی را برای همیشه از سرت بیرون کنی.» این فکری بود که اوله را بر سر یک دوراهی سرنوشتساز قرار داد. «من به عواقب طولانی مدت انتخابم فکر کردم. گذر زمان ثابت کرد تصمیم من درست بود.» اوله کرک کریستیانسن طی چند سال پایه و اساس آنچه را که قرار بود به یکی از شرکتهای پیشرو در تولید اسباببازی در جهان تبدیل شود بنیان گذاشت.
مطالعه بیشتر: دربارهی تاریخچهی جذاب اسباببازیها بیشتر بخوانید.
کیفیت، پررنگترین واژه در کتاب تاریخ شرکت لگو
برای اوله کرک کریستیانسن، همیشه کیفیت حرف اول را میزد. به نظر او كودكان سزاوار اسباب بازیهایی با كيفيت بالا و ساخته شده از بهترين مواد بودند. فرایند تولید اسباب بازی چوبی برای او با تولید مبلمان هیچ تفاوتی نمیکرد: ابتدا چوب راش را به مدت دو سال در هوای آزاد خشک میکردند. سپس فرایند خشک کردن را به مدت سه هفته در کوره ادامه میدادند. بعد راش خشک شده را برش و سنباده زده، صیقل داده و سه لایه لاک یا رنگ روی آن میدادند. اوله در هر مرحله از این فرایند از کارمندان به ویژه فرزندان خود، کیفیت میخواست. ماجرای اردک چوبی قدیمی که آن را در بخش اول تاریخچهی شرکت لگو تعریف کردهام داستانی است که به خوبی تأکید و حساسیت اوله بر کیفیت اسباب بازیهایش را نشان میدهد.
بعد از آن ماجرا بود که گادفرد کریستیانسن، پسر اوله، تابلوهای چوبی با شعار «فقط بهترین به اندازه کافی خوب است» را درست کرد و به دیوار کارخانه آویخت تا کارکنان مدام تأکید شرکت بر کیفیت را در یاد داشته باشند.
مطالعه بیشتر: تاریخچهی جالب پازل را اینجا بخوانید.
شرکت لگو و خرید اولین دستگاه فرز
اوله کرک کریستیانسن به انواع فناوری جدید علاقهمند بود. همین ویژگی او بود که توانست کیفیت محصولاتش را بهبود بخشد. او در اواسط دهه ۱۹۳۰ اولین ماشین فرز خود را به قیمت ۳۰۰۰ کرون از آلمان خرید. آن هم درست زمانی که قیمت یک خانه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کرون بود. این اقدام در آن زمان یک سرمایهگذاری بزرگ محسوب میشد. در واقع مبلغی که اوله برای ماشین فرز پرداخت کرد برابر با یک سوم سود کل شرکت در سال گذشته بود. تصمیم اوله رد خور نداشت. دستگاه جدید کیفیت اسباببازیهای چوبی را به طرز چشمگیری افزایش داد. تا پیش از آن، خود اوله شخصاً چوب را با اره مویی برش میداد.
رونمایی از دستگاه جدید توضیح میدهد که چرا اردک چوبی به این شکلی است که ما با آن آشنا هستیم: دستگاه فرز میتوانست لبههای گردتری به وجود بیاورد. اسباب بازی بدون لبههای تیز خطر کمتری برای کودکان داشت.
اوله میدانست که ماشین فرز فقط کیفیت و ایمنی اسباب بازیها را بهبود نمیبخشد بلکه باعث افزایش بهرهوری نیز میشود. دستگاه کارکنان را قادر میساخت تولید روزانه اسباببازی را افزایش دهند.
با وجود دستگاه فرز هنوز هم بعضی مراحل تولید اسباب بازیهای چوبی مثل نقاشی و لاک زدن به وسیلهی دست انجام میشد.
معرفی بازی: دخل و خرج
داونی هولم طراح ارشد شرکت لگو
داونی هولم ینسن (جنسن) همیشه توانایی فوقالعادهای در آشکار کردن خلاقیت خود داشت. در نوزده سالگی (سال 1936) او به استخدام اوله، دایی خود، در آمد. او به مدت سه ماه در گروه LEGO که در آن روزها هنوز اسباب بازی چوبی تولید میکرد کار کرد. در این دورهی کوتاه او چیزهای زیادی طراحی کرد. از جمله قطار سریع قرمز، «هانس ابله» (یکی از شخصیتهای داستانهای هانس کریستین آندرسن)، کاریکاتور نخست وزیر وقت دانمارک و آویزهای لباس را طراحی کرده است. پس از این دوره داونی 25 سال زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. با گوستاو جنسن ازدواج کرد، به کپنهاگ نقل مکان کرد و زیر نظر هارالد آیزنشتاین، نقاش و مجسمهساز، دورهی مجسمهسازی گذراند. در سال 1960 گوستاو جنسن درگذشت و سال بعد داونی هولم دوباره به کارخانه اسباب بازی لگو در بیلوند بازگشت.
شرکت لگو و استفاده از مصالح جدید
شرکت لگو از آخرین باری که داونی در آن بود تغییرات اساسی کرده بود. مهمترین تغییر کارخانه حذف چوب به عنوان مادهی اولیهی محصولات و جایگزین کردن آن با پلاستیک بود. حالا آجرهای LEGO® به تجارت اصلی شرکت تبدیل شده بودند. داونی هولم برای سازگار کردن افکار و ایدههای خود با آجرهای جدید و ایجاد مدلهای خلاقانه با استفاده از آنها نیاز به زمان داشت. ساختن شکلهای بلوکی با لگو زمین تا آسمان با روش سنتیای که او به عنوان یک هنرمند در مدلسازی با خاک رس نرم به آن عادت کرده بود تفاوت داشت. اما همانطور که او کمکم با مدلسازی به وسیلهی بلوکهای لگو آشنا میشود به این آجرهای پلاستیکی رنگارنگ علاقه پیدا میکند.
وقتی در سال 1963 اولین قدمها برای طراحی یک پارک لگو (LEGOLAND) در بیلوند برداشته شد شکی وجود نداشت که مسئول ارشد کارهای خلاقهی پروژه چه کسی است. به زودی مدلهای لگویی داونی در ابعاد بزرگ و با شکوه، با چاشنی طنز و لطافت طبع، نوآوری و نشانههایی دال بر هنر دستی، ساخته شدند. این، سنگ بنای برند لگو بود. او برای پارک لگو شهر بیلوند سازههای شهری، قلعه، حیوانات و شخصیتهای خیالی ساخت. داونی هولم تمام این کارها را در کارگاه سابق خودش که در کارخانهی قدیمی در آن اسباب بازی چوبی طراحی میکرد انجام میداد.
قطار لگو لند
در سال ۱۹۶۷ از داونی خواسته شد تا قطار لگو را برای تیوولی در مرکز کپنهاگ طراحی کند. قرار بود بازدیدکنندگان با این قطار به گشت و گذار در باغها بپردازند. مدتی بعد قطار لگو در رژهی روز شکرگزاری همان سال در نیویورک نمایش داده شد. وقتی در سال بعد پارک لگو بیلوند رسماً افتتاح شد قطار محبوب لگو علاقهمندان خود را از قبل پیدا کرده بود. امروزه هزاران بازدید کنندهی پارک لگو، به وسیلهی قطاری شبیه قطار اصلی که داونی هولم طراحی کرده بود در پارک به گردش میپردازند و از قسمتهای مختلف آن بازدید میکنند.
ایدههایی از جنس لگو
داونی هولم گروهی از هنرمندان خوش ذوق و خلاق را در کارگاه خود جمع کرد. میلیونها قطعهی لگو از دستان ماهر این هنرمندان عبور کرده و به مدلهای خلاقانهی هنری چشمگیری تبدیل شدند. داونی مانند یک هنرمند واقعی با آجرهای لگو «فکر میکرد». در اوقات فراغت، او محیط اطراف خود را در ذهنش با آجرهای لگو بازسازی میکرد. او در خاطراتش نقل میکند که چگونه یک بار در قطار کپنهاگ مسافران را در ذهنش با آجرهای لگو بازسازی میکرد: «برای ساختن آن بینی چند آجر لازم است؟»، «برای آن صورت چطور؟» و… او همچنین برای دوستان و همکارانش هدایای شخصی خلق میکرد. اشتیاق خلاقانه داونی هولم مجموعهای فوقالعاده از مدلهای لگو به وجود آورد که بعدها الهامبخش هزاران سازنده لگو در سراسر جهان شد. داونی هولم تا سال ۱۹۸۶ طراح ارشد گروه لگو باقی ماند. او در هفتاد سالگی بازنشسته شد و در سال ۲۰۰۴ درگذشت.
قطارهای لگو
از دهه ۱۹۳۰ قطارهای لگو برای قطار دوستان در هر سنی سرگرمی و لذت ایجاد کرده است. یک اسباببازیِ همیشه محبوب در شکلها و اندازههای مختلف که همواره یک تجربهی بازی جذاب را فراهم کرده است.
قطارها به پیش!
وقتی اوله کرک کریستیانسن در سال ۱۹۳۲ با ساخت اسباب بازیهای چوبی گروه لگو را پایهگذاری کرد، قطارها جزو اولین محصولات او بودند. در دهههای ۱۹۳۰، ۴۰ و ۵۰ این شرکت انواع مختلف قطار چوبی، از لوکوموتیو بخار گرفته تا قطارهای سریعالسیر را تولید کرد. هدف اصلی شرکت در آن زمان تولید اسباب بازیهایی بود که بتوانند زمان بازی کودکان را به لحظاتی بسیار مهم و با کیفیت در خلال زندگی روزمرهی آنها تبدیل کنند. کاری که قطار چوبی به خوبی از عهدهی آن برمیآمد. در اواخر دهه ۴۰ لگو شروع به تولید اسباب بازیهای پلاستیکی کرد اما تولید قطارهای چوبی متوقف نشد.
در سال ۱۹۶۰، بعد از آتش سوزی دوم، تولید قطارهای چوبی متوقف شد و دوران اسباب بازیهای چوبی لگو به سر آمد.
دو سال بعد گروه لگو «چرخ لگو» را معرفی کرد که تأثیر زیادی بر نوع بازی با لگو داشت. معرفی این مؤلفهی جدید باعث به وجود آمدن «حرکت» در بازی لگو شد. همچنین باعث شد بچهها بتوانند یک قطار ساخته شده از آجرهای لگو را واقعاً حرکت دهند. اولین قطار پلاستیکی ساخته شده از آجرهای لگو در سال ۱۹۶۴ معرفی شد. تا قبل از معرفی چرخ، قطارهای ساخته شده از لگو با چرخهای آجری فقط روی جعبههای محصولات وجود داشتند تا الهام بخش آنچه میتوان با آجرهای لگو ساخت باشند، نه آنچه که واقعاً وجود داشت.
شارژ شوید!
در سال ۱۹۶۶ ظهور اولین قطار اسباب بازی باتریای در قفسهها نقطهی عطف مهمی در تاریخ قطارهای لگو رقم زد. یک باتری ۴.۵ ولتی کاری میکرد که قطار بتواند روی ریل حرکت کند. ریلهای اولیه آبی بودند. در نتیجه قطارهای آن دوره اغلب با نام «قطارهای آبی» شناخته میشوند.
در سال ۱۹۶۸ لگو یک گام بلندتر برداشت و فناوری جدیدی را معرفی کرد: قطاری که با سوت کار میکرد! لگو محصول جدیدش را این گونه تبلیغ کرد:«قطاری که با سوت زدن شروع به حرکت میکند. وقتی دوباره سوت میزنید متوقف میشود، و با سوت سوم دنده عقب میرود!»
یک سیستم الکتریکی ۱۲ ولت باتری ۴.۵ ولت را در سال ۱۹۶۹ تکمیل کرد. ریلهای برقی که انرژی برای حرکت قطار تولید میکردند. این ریلها به یک ترانس متصل میشدند. سبد محصولات قطاری لگو اکنون همه چیز داشت. از یک قطار هل دادنی قدیمی گرفته تا یک لوکوموتیو کاملاً برقی ۱۲ ولت. یک بروشور محصولات شرکت در سال ۱۹۶۹ ایده مدلهای مختلف را توضیح می دهد:
«یک قطار برای هر گروه سنی- کودکان دوست دارند با قطار لگو بازی کنند زیرا خودشان آن را میسازند. همراهی کودک و قطار لگو با قطار دستی شروع میشود. وقتی کودک کمی بزرگتر شد میتواند با قطار باتریای بازی کند. یک اسباب بازی فوق العاده برای کودکانی که در حال طی کردن خردسالی هستند. وقتی کودک این مرحلهی سنی را هم پشت سر گذاشت قطار با موتور ۱۲ ولت چیزیست که او به عنوان یک اسباب بازی کامل نیاز دارد. قطارها کودک را در طول سالهای رشدش همراهی میکنند و عملکردهای خود را متناسب با سن و خواستههای او گسترش میدهند. هیچ چیز دور ریخته نمیشود.»
این متن نشان دهندهی قدرت «سیستم در بازی لگو» است.
مطالعه بیشتر: بهترین اسباب بازیها برای کودکان در سنین مختلف کدام هستند؟
خط تولید قطارهای لگو
در سال ۱۹۹۱ گروه لگو سیستم الکتریکی ۹ ولتی جدیدی را برای قطارهای ساخت خود معرفی کرد. فناوری جدید با جایگزینی سیستمهای ۱۲ ولتی و ۴.۵ ولتی، از طریق ریل نیرو را تأمین میکرد. در فناوری جدید، ریلها به صورت یک تکه ساخته میشدند.
در بخش سوم تاریخچهی لگو منتظر اتفاقات و ماجراهای جالب و فوقالعادهای باشید که یکی از بزرگترین و معروفترین شرکتهای تولید اسباب بازی در دنیا پشت سر گذاشته است.