عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش
بروزرسانی شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

چرا کودکان باید شن بازی را تجربه کنند؟

چرا کودکان باید شن بازی را تجربه کنند؟
زمان مطالعه : ۸ دقیقه ۳۷۸۸ بازدید ۰ نظر

شن بازی یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت ها برای کودکانه است. فواید شن بازی برای کودکان از مهمترین دلایل توصیه متخصصان بر تجربه شن بازی کودکان است

شن بازی و خاک بازی یکی از بازی‌های متداول در میان همه نسل‌ها بوده است و محبوبیت بسیار زیادی هم میان بچه‌ها دارد. اما برخی از بچه‌های امروز به دلایل مختلفی از این امکانات طبیعی و ساده محروم هستند. فواید شن بازی برای کودکان به قدری زیاد است که مورد توجه تمام روانشناسان، روانپزشکان، متخصصین اطفال و سایر پزشکان واقع شده است. در این مقاله به بررسی فواید شن بازی برای کودکان و مهیا نمودن امکانات لازم در این خصوص برای آنها خواهیم پرداخت.


فواید شن بازی برای کودکان چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که انسان امروز با آن مواجه است کمبود فضای مناسب برای بازی کردن کودکان است. در صورتی که کودکان در گذشته فضای بسیار زیادی را برای بازی و سرگرمی در اختیار داشتند. از حیاط‌های بزرگ و دلباز گرفته تا کوچه‌های خلوتی که هنوز مثل امروز محل عبور ماشین‌های مختلف نشده بودند. انسان به طبیعت نزدیک‌تر بود و همین امر باعث می‌شد تا کودکان و حتی بزرگ‌سالان لحظات پر از هیجان و مفرحی را در فضای بیرون از خانه بگذرانند.

اینجاست که باید وسایل لازم برای بازی را در منزل و محیط‌های مناسب برای کودکان فراهم کنیم. یکی از وسایل مناسب در این زمینه، امکانات لازم برای شن بازی است. در ادامه فواید شن بازی برای کودکان را بیان می‌کنیم.


۱. شن بازی، رشد ذهنی کودک را تقویت می‌کند


شن بازی خلاقانه کودک


مطالعات متخصصان بیانگر این است که رشد ذهنی کودک بر سایر ارکان رشد او مقدم است. درواقع درمان بسیاری از اختلالات روحی و روانی و حتی برخی از اختلالات جسمی مثل اختلال گفتاری، با تقویت قوای ذهنی در کودک برطرف می‌شوند.

بازی کردن نقش مهمی در رشد ذهنی کودک دارد و شن بازی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های کودکانه شناخته می‌شود که علاوه بر هزینه اندک، خطر خاصی برای کودک ندارد.


۲. شن بازی به صورت گروهی کودک را اجتماعی می‌کند

اگر می خواهید کودک شما اجتماعی باشد باید وی را در معرض بازی‌هایی قرار دهید که باید با دیگران انجام دهد. درست است که شن بازی را هم می‌توان به تنهایی انجام داد اما قطعا کودکان از تماشای شن بازی توسط هم‌سن و سال‌های خود لذت بسیار زیادی می‌برند.

بهتر است کودکان به صورت گروهی شن بازی کنند. مهدکودک‌ها این شرایط را فراهم کرده‌اند اما اگر وسایل شن بازی را در خانه مهیا کرده‌اید اجازه بدهید دوستان فرزندتان نیز از این امکانات بهره‌مند شوند تا نتایج مثبت این امر را در آینده و با اجتماعی شدن کودک خود مشاهده کنید.


۳. شن بازی کودک را خلاق‌تر می‌کند


شن بازی خلاقانه دختران


شن بازی فقط پراکنده کردن شن‌ها در اطراف نیست بلکه امکان استفاده از برخی قالب‌ها را هم فراهم می‌کند که باعث می‌شود کودک مقداری از شن را در یک قالب خاص ریخته و اشکال آن ها را مشاهده کند. همچنین برخی از شن‌های صنعتی امکان ترکیب شدن با آب را دارند و در اینجاست که کودک شما می‌تواند مشغول ساخت مجسمه و سایر اشکال موجود شود.

این کار به او کمک می‌کند تا قدرت خلاقیت خود را افزایش داده و در آینده اشکال بهتر و منسجم‌تری بسازد. شن بازی در این موارد حتی به تنهایی نیز برای کودک بسیار مفرح خواهد بود. اما پیشنهاد می‌شود اگر کودک همبازی ندارد خود شما هم گاهی اوقات با او همبازی شوید و از بازی با شن‌های بهداشتی لذت ببرید.


۴. باعث ترشح هورمون شادی سروتونین می‌شود


شن بازی بچه‌ها با یکدیگر


سروتونین همان هورمون شادی بخش در بدن است. زمانی‌که به شما احساس خوشحالی دست می‌دهد در واقع بدن مشغول ترشح هورمون سروتونین است. بازی کردن باعث می‌شود تا چنین هورمونی در بدن ترشح گردد.

هرچقدر میزان تولید این هورمون در بدن افزایش یابد، باعث می‌شود کودک شما بعد از پشت سر گذاشتن کودکی همچنان دوران سالم و مفرحی را تجربه کند.


۵. بازی کردن با شن عضلات کودک را تقویت می‌کند

هرگونه فعالیتی که منجر به حرکت دست و پا و سایر اندام‌های بدن گردد با تقویت عضلات همراه است. در کودکی این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که بدن کودک منعطف‌تر است و به‌راحتی تحت تاثیر این حرکات قرار می‌گیرد.

اگر نمی‌خواهید کودک شما در آینده با کوچک‌ترین فعالیتی دچار خستگی شود باید به او اجازه بازی کردن بدهید. بازی کردن منجر به تقویت عضلات بدن کودک می‌شود. شن بازی بیشتر بر تقویت عضلات بازو، ساعد و دست نقش دارد اما در موارد محدودی نیز بر روی سایر عضلات و ماهیچه‌ها موثر خواهد بود.


۶. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

بازی با خمیر شنی

بسیاری از والدین به خاطر نگرانی از بیماری، اجازه بعضی از بازی‌ها مثل خاک بازی و شن بازی را به کودک نمی‌دهند. در نتیجه طی چند دهه‌ی گذشته کودکان از تجربه لحظات شیرین و دل چسب چنین بازی‌هایی محروم شدند.

این درحالی است که شن بازی با تقویت سیستم ایمنی بدن همراه است و در واقع باعث می‌شود که به اصطلاح کودک شما پاستوریزه بار نیاید. اگر هم تا حدی نسبت به این مسئله حساس هستید می‌توانید از شن بازی آماده و گِل‌های بهداشتی استفاده کنید.


۷. بازی کردن با شن حس لامسه را تقویت می‌کند

حواس انسان از اهمیت بسیار زیادی برای ارتباط او با پیرامونش برخوردارند. کودکان از طریق همین حواس است که به دنیای اطراف خود آگاه می‌شوند. حس لامسه یکی از مهم‌ترین حواس کودکان است که باید در راستای تقویت آن تلاش کرد.

کودکان توجه زیادی به حس لامسه دارند. به عنوان مثال هر وسیله ای که می‌بینند را لمس کرده و ویژگی‌های آن را در ذهن خود ثبت می‌کنند. شن بازی فعالیتی است که در تقویت حس لامسه کودک نقش دارد.


۸. هماهنگی میان اعضای بدن را افزایش می‌دهد


شن بازی کودک در ساحل


ممکن است اولین باری که کودک با شن بازی روبرو می‌شود کمی سردرگم باشد و نمی‌داند دقیقا باید چکار کند. ممکن است شن‌ها را به اطراف پخش کند و یا پیش از پر شدن قالب‌ها آنها را خالی کند.

حتی ممکن است کودک شما کنترل خاصی میان آنچه که ساخته است و آنچه که می‌خواهد بسازد نداشته باشد. در واقع هماهنگی خاصی را در کارهای او مشاهده نمی‌کنید.

این امر کاملا طبیعی است. اما شما باید از طریق برخی از بازی‌ها به او فرصت دهید تا این هماهنگی را افزایش دهد. شن بازی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای افزایش هماهنگی میان اعضای بدن است.


۹. شن بازی و بهبود خواب کودک

در یک دهه گذشته که توجه والدین به تحرک و بازی کودکان کاهش یافت و در نتیجه آن مسئله‌ای جدی در جامعه بروز کرد و آن هم حضور مادران خسته‌ای بود که تمام شب را بیدار بوده و از بی خوابی کودک خود شاکی بودند.

بسیاری از این مادران به روان‌شناسان و متخصصین اطفال مراجعه کردند و متوجه شدند که یک کودک باید در طول روز به اندازه کافی بازی کند تا شب‌ها زود بخوابد و در طول شب نیز به صورت متناوب از خواب بیدار نشود.

شن بازی یکی از بهترین و ایده آل‌ترین پیشنهاداتی بوده است که توسط پزشکان ارائه گردید و یک خواب راحت و شیرین را به کودکان این دوره اهدا نمود.

دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.