عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش عدم ثبت سفارش
بروزرسانی شده در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

معرفی انواع بازی‌های آموزشی برای کودکان

معرفی انواع بازی‌های آموزشی برای کودکان
زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه ۱۷۸۹۵ بازدید ۰ نظر

در این مقاله بازی‌های آموزشی برای کودکان را به شما معرفی کرده ایم. برای دیدن مزایای استفاده از این نوع بازی های فکری آموزشی کلیک کنید.

آیا به دنبال راهی برای آموزش مفاهیم پایه به کودک خود هستید؟ کودک شما علاقه‌ای به مطالعه کتاب‌های درسی ندارد؟ به عنوان معلم یا والدین کودک دوست دارید نقش موثری در آموزش او داشته‌باشید؟ اگر شما نیز با این مسائل مواجه شده‌اید، به شما انواع بازی‌های آموزشی برای کودکان را پیشنهاد می‌کنیم. این راه‌حل ساده و مفید بر پایه علاقه ویژه کودکان به بازی‌کردن شکل گرفته‌است. در صورت انتخاب این روش شما می‌توانید در کنار سرگرم‌کردن کودک خود، نکات آموزشی را به خوبی به او یاد بدهید. در این متن سعی می‌کنیم به جنبه‌های آموزشی بازی بپردازیم. در ادامه نیز انواع بازی‌های آموزشی معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با توجه به علاقه و نیاز کودک خود، اسباب‌بازی و روش‌های آموزشی مناسب را انتخاب کرده و توانایی‌های شناختی او را تقویت کنید. با ما همراه باشید.


بازی‌ آموزشی چیست؟

کودکان خردسال و دبستانی علاقه بسیاری زیادی به بازی دارند. بازی‌های آموزشی وسایل مفیدی هستند که ضمن برطرف کردن نیاز کودکان به بازی، توانایی‌های فکری و ذهنی آن‌ها را نیز تقویت می‌کنند. این نوع بازی‌ها برای کودکان یکی از موثرترین و ارزشمندترین روش‌های یادگیری به‌شمار می‌رود، زیرا زبان بازی رساترین وسیله‌ای است که توانایی‌های کودک را افزایش می‌دهد. کودکان و بزرگسالان می‌توانند این بازی‌ها را به صورت گروهی یا فردی انجام دهند. به این ترتیب بازی‌های آموزشی مهارت‌های فردی و اجتماعی فرد را نیز بهبود می‌دهند.

همچنین بازی‌های آموزشی می‌توانند توانایی‌های گوناگون کودک همچون مهارت‌های شناسایی، جداسازی، محاسبه، حافظه، انتخاب و ترتیب را به کودکان آموزش بدهند. به همین دلیل است که اکثر معلمان ترجیح می‌دهند، دروس پایه را در قالب بازی به کودکان آموزش دهند.

ذهن کودکان در دنیای بازی اطلاعات را به راحتی پردازش کرده و مفهوم پنهانی که در پدیده‌های جهان وجود دارد را به سرعت پیدا می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت بازی‌های آموزشی یکی از ضروری‌ترین روش‌های آموزش برای کودکان به‌شمار می‌رود.


مزایای بازی‌های آموزشی چیست؟

چنانچه گفته شد استفاده از بازی‌های آموزشی موجب تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. از مزایای بازی‌های آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


آشنایی با دنیای علم و ایجاد علاقه به آن

در آینده دوست دارید، چه کاره شوید؟ این پرسش یکی از متدوال‌ترین موضوعات انشا است که به احتمال زیاد شما نیز در دوران دبستان با آن مواجه شدید. اما دلیل مطرح کردن این پرسش در سنین کودکی را می‌دانید؟ به صورت کلی متخصصان عقیده دارند که علاقه کودک به موضوعات خاص، نقش بسیار موثری در زندگی آینده او دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تشخیص درست و به‌هنگام استعداد کودک، مباحث گوناگون را به کودک خود آموزش دهید.

استفاده از بازی‌های آموزشی برای کودکان یکی از بهترین روش‌های سنجش استعداد است. این بازی‌ها ضمن فراهم کردن اوقات دلنشین برای کودکان می‌توانند مباحث علمی گوناگونی را نیز به کودک آموزش دهند. به این ترتیب با خرید چند بازی فکری ساده می‌توانید آینده کودک خود را تضمین کرده و او را نسبت‌ به دنیای علم علاقه‌مند کنید.


آشنایی با دنیای علم


بهبود مهارت‌های تحصیلی کودک

امروزه اکثر تولید‌کنندگان نسبت به طراحی بازی‌های آموزشی برای کودکان و حتی بزرگسالان اقدام کرده‌اند. استفاده از این محصولات توانایی ذهنی کودک را تقویت می‌کند. البته می‌توان گفت تاثیرپذیری کودکان چندین برابر بزرگسالان است. بنابراین استفاده از بازی‌های آموزشی مهارت‌های ذهنی کودکان را بیشتر تقویت کرده و موفقیت تحصیلی آن‌ها را تضمین می‌کند.


آموزش شیوه حل مسائل

انواع اسباب‌بازی‌های ساختنی مانند لگو، پازل و... در دسته بازی‌‌های آموزشی قرار می‌گیرند. بازی با این ابزار آموزشی باعث می‌شود کودک از قوه تخیل خود برای ساخت اشیا استفاده کرده و به این ترتیب روش حل مسائل را بیاموزد. انجام مکرر این بازی‌ها نیز به تقویت مهارت‌های فکری او کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که این اسباب‌بازی‌ها حتما باید متناسب با سن کودک انتخاب شود. در غیر این صورت سادگی یا پیچیدگی بیش از حد بازی، کودک را از انجام بازی‌های آموزشی دلسرد می‌کند.


کشف بهتر دنیای اطراف

بسیاری از اسباب‌بازی‌های آموزشی برای کودکان این امکان را فراهم می‌کند تا با دنیای اطراف و جزئیات آن آشنا شوند. به عنوان مثال میکروسکوپ‌های اسباب‌بازی می‌توانند پدیده‌های بسیار کوچک را مقابل چشم کودک قرار داده و او را با دنیایی ناشناخته آشنا کنند.


پرورش قدرت تحلیل‌کردن در کودک

برخی از بازی‌های آموزشی بر پایه داستان‌های معمایی طراحی می‌شوند. این بازی‌ها قدرت تحلیل کودکان را تقویت می‌کنند. همچنین بازی‌های معمایی به کودکان می‌آموزند که چگونه برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند. از دیگر تاثیرات این گونه بازی‌های آموزشی برای کودکان می‌توان به تقویت حافظه، افزایش قدرت انتقال مفاهیم و تقویت مهارت‌های شناختی اشاره کرد. انجام این بازی‌های معمایی به بزرگسالان نیز توصیه می‌شود، زیرا این بازی‌ها از پیرشدن ذهن و فراموشی نیز جلوگیری می‌کنند.


کمک به هماهنگی بیشتر ذهن و اعضای بدن

انجام برخی از بازی‌های آموزشی به هماهنگی بین ذهن و اعضای بدن کودک احتیاج دارند. کودک در طول انجام این بازی‌ها واکنش نشان‌دادن سریع را می‌آموزد. او در طول بازی‌هایی همچون ماهیگیری در می‌یابد که هرچه زودتر دست به عمل بزند، شانس برنده‌شدن بیشتری خواهد داشت.


افزایش آرامش اعصاب

انجام بازی‌های آموزشی به کودکان این امکان را می‌دهد تا استرس خود را به صورت کامل تخلیه کنند. کودک در طول بازی با وسایل آموزشی همچون اسلایم ،شن بهداشتی و... قوه لامسه خود را نیز تقویت می‌کند. بنابراین کودک در هنگام بازی با این ابزار، ساعت‌ها سرگرم شده و از موضوعات استرس‌زا دور می‌شود.

به صورت خلاصه نتایجی که پس از کار با ابزار آموزشی حاصل می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • تقویت حافظه کودک
  • افزایش سرعت تصمیم‌گیری در کودکان
  • افزایش سرعت انتقال ایده‌ها توسط کودک
  • تقویت قدرت تمرکز کودک
  • یادگیری نحوه برنامه‌ریزی توسط کودک
  • رشد مهارت‌های شناختی کودک
  • تقویت مهارت‌های حرکتی کودک


انواع بازی‌های آموزشی برای کودکان

دنیای ‌بازی‌های آموزشی برای کودکان بسیار گسترده است. این ابزار آموزشی، اسباب‌بازی‌های ساده تا پیشرفته را شامل می‌شود. با توجه به مزایای بازی‌های آموزشی که در بخش قبلی بیان کردیم، می‌توان اسباب‌بازی‌های آموزشی را به گروه‌های زیر تقسیم کرد:


انواع بازی‌های آموزشی برای کودکان


اسباب‌بازی‌های ورزشی

اسباب بازی و لوازم ورزشی و حرکتی از وسایل آموزشی هستند که کار با آن‌ها سلامت جسمانی کودک را تضمین کرده و نیروی کافی برای رشد کردن را در اختیار او قرار می‌دهد. از محبوب‌ترین این بازی‌های می‌توان به فوتبال، بسکتبال، پینگ‌پنگ و... اشاره کرد. البته طراحان اسباب‌بازی با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی و کم‌تحرکی کودکان نسبت به تولید اسباب‌بازی‌های ورزشی کم‌حجم و با کیفیت نیز اقدام کرده‌اند. به این ترتیب کودکان برای انجام فعالیت‌های ورزشی احتیاجی به محیط وسیع نداشته و می‌توانند به راحتی در محیط منزل ورزش کنند. محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های ورزشی و حرکتی برای کودکان به شرح زیر است:

  • حلقه بسکتبال
  • دروازه فوتبال
  • الاکلنگ
  • فوتبال دستی
  • تاب و سرسره
  • دارت
  • ست گلف
  • ست بولینگ
  • ست بیلیارد
  • ست پینگ‌پونگ

تمامی این اسباب‌بازی‌ها به راحتی در منزل نصب شده و اوقات شاد و پرتحرکی را برای کودکان فراهم می‌کنند.


اسباب‌بازی‌های لوازم خانگی

کودکان عاشق تقلیدکردن از بزرگسالان و والدین خود هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در هنگام انجام بازی‌های تقلیدی خود از وسایل روزمره و واقعی استفاده کنند، زیرا این ابزار محیط قابل باوری برای آن‌ها مهیا کرده و موجب می‌شود نقش کامل‌تری را ایفا کنند. استفاده از اسباب‌بازی‌های لوازم خانه و آشپزخانه کودک امکان فراهم کردن محیطی واقعی و ایمن را برای کودکان فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که اگرچه این اسباب‌بازی در دسته اسباب‌بازی‌های دخترانه قرار می‌گیرد، ولی پسربچه‌ها نیز بازی‌کردن با آن‌ها را دوست دارند.

محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های لوازم خانه و آشپزخانه به شرح زیر هستند:

  • خانه‌های عروسکی
  •  اسباب‌بازی آشپزخانه چوبی
  •  اسباب‌بازی آشپزخانه پلاستیکی
  • اسباب‌بازی یخچال موزیکال
  • اسباب‌بازی سینک آشپزخانه
  • ست اسباب‌بازی مشاغل مانند لوازم مکانیکی، پزشکی و...
  • میز آرایشی


اسباب‌بازی‌های ساختمان‌سازی

یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های آموزشی برای کودکان، انواع اسباب‌بازی‌های ساختنی هستند. مطمئنا خود شما نیز در دوران کودکی با انواع لگو بازی‌ کرده و سرگرم شده‌اید. این بازی‌های آموزشی بر پایه تقویت خلاقیت کودکان طراحی شده‌اند که نحوه حل مسائل را نیز به او آموزش می‌دهند.

از پرطرفدارترین بازی‌های آموزشی برای کودکان می‌توان به لوازم ساختمانی و شن بازی کودک اشاره کرد. کودکان در هنگام بازی با شن مهارت‌های حرکتی ظریفی را آموزش می‌بینند. همین امر موجب هماهنگی هرچه بیشتر ذهن و دست آن‌ها می‌شود. همچنین بافت و دمای شن موجب تخلیه احساسات منفی کودک نیز می‌شود.

به علاوه کودک در هنگام بازی با لوازم ساختمانی برخی از قوانین ابتدایی فیزیک را یاد می‌گیرد و بیشتر با طبیعت آشنا می‌شود. از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پازل، لگو و اسباب بازی ساختنی
  • بلوک‌های ساختمان‌سازی چوبی
  • سازه‌های آهنربایی
  • سازه‌های متصل‌شونده
  • شن‌های بازی بهداشتی
  • اسلایم


بازی‌های فکری

بازی‌های فکری شامل هر فعالیت ذهنی فردی یا گروهی می‌شود. انجام این بازی‌ها کودکان را با دنیای علم آشنا کرده و توان فکری، تمرکز، IQ و EQ را در کودک افزایش می‌دهد. همچنین این نوع بازی‌های آموزشی برای کودکان موجب افزایش قدرت ریسک‌پذیری نیز می‌شود. از پرطرفدارترین بازی فکری، آموزشی و رومیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


بازی‌های فکری


خرید اینترنتی بازی‌های آموزشی

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آریالند، ضمن خرید انواع لوازم تحریر ارزان و باکیفیت، اسباب‌بازی‌های آموزشی و فکری مورد نیاز خود را نیز تهیه کنید. آریالند امکان مشاهده محصولات و ویژگی‌های آن را برای شما فراهم کرده‌است. بنابراین شما می‌توانید در این سامانه ابتدا مشخصات و قیمت محصول را مشاهده کرده، و سپس نسبت به ثبت خرید خود اقدام کنید. با خرید غیر حضوری اسباب‌بازی و لوازم تحریر در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و استانداردترین بازی‌های آموزشی را برای کودکان خود مهیا خواهید کرد.


جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به جنبه آموزشی بازی‌ها بپردازیم. در ابتدا تعریفی از بازی‌های آموزشی ارائه دادیم. سپس مزایای استفاده از بازی‌های آموزشی برای کودکان را معرفی کردیم. در بخش پایانی نیز انواع بازی‌های آموزشی را بیان کردیم. پس از مطالعه این مطلب شما می‌توانید با توجه به نیاز کودک خود، بازی آموزشی مناسبی را انتخاب کرده و مهارت‌های گوناگونی را در او پرورش دهید.

در این صورت، گام موثری در روند تحصیلی کودک خود برداشته و آینده‌ی حرفه‌ای او را تضمین خواهید کرد. شما می‌توانید سوالات خود در مورد بازی‌های آموزشی و فکری را در قسمت نظرات بنویسید. تلاش می‌کنیم تا به آن‌ها پاسخ مناسبی بدهیم. از شما دوستان آریالندی خواهشمندیم با ارائه نظرات و تجربیات خود در مورد بازی‌های آموزشی، ما را در ارائه بهتر مطالب یاری کنید. از اینکه با ما همراه بودید، متشکریم.


بیشتر بخوانید:

بررسی 10 اسباب بازی آموزشی کودکان

معرفی بهترین اسباب بازی آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

دیدگاه شما
|
دیدگاهی ثبت نشده است، اولین نفری باشید که یک دیدگاه ثبت می کند.